JO15 boekt monsterscore in derby tegen Donkerbroek

JO15 boekt monsterscore in derby tegen Donkerbroek Na de knappe overwinning van vorige week op koploper RWF (3-1) stond er zaterdag wederom een derby voor de JO15 op het programma. Op sportpark ’t Ald Leger kwam Donkerbroek op bezoek. De gasten waren vooraf de rode lantaarn drager van de competitie. Echter had Donkerbroek de afgelopen vier wedstrijden met maar één doelpunt verschil verloren, waaronder vorige week met 2-1 van Haulerwijk. Waskemeer draait daarentegen dit seizoen keurig mee in de middenmoot van de competitie en heeft laten zien ook tegen de grotere clubs punten te kunnen pakken. Tijdens de voorbespreking werd het tactisch plan doorlopen en werd benadrukt dat van onderschatting geen sprake kon zijn. Wat de gevaren van onderschatting zijn heeft RWF vorige week aan den lijve ondervonden. Daarnaast gaat het naast de sportieve belangen ook om de spreekwoordelijke eer tegen Donkerbroek, want veel spelers van de tegenpartij gaan in Waskemeer naar school. Met dit in het achterhoofd begon de JO15 aan de wedstrijd. Om 8:30 nam Donkerbroek de aftrap en zette daarmee de wedstrijd in gang. Onder leiding van captain Sietse Jan schoot Waskemeer uit de startblokken en zette volop druk naar voren. Donkerbroek werd hierdoor overrompeld en binnen twee minuten kwam Waskemeer op voorsprong. Een één-tweetje tussen Sander en Aren in het zestienmetergebied eindigde bij Aren, die met een bekeken schuiver de keeper passeerde. Nog geen vijf minuten later was het opnieuw raak. Een diepe bal van Rik bereikte Aren, die optimaal gebruik maakte van z’n snelheid en 1-op-1 met de keeper de bal tegen de touwen schoot. De spaarzame uitbraken van Donkerbroek werden niet gevaarlijk doordat de verdediging van Waskemeer, bestaande uit Sinne, Bart, Lasse, Rik en keeper Egbert, als een huis stond. Waskemeer bleef hierdoor de bovenliggende partij en het was Sander die de 3-0 op het scorebord schoot. Hij zag dat de keeper iets te ver voor z’n goal stond en plaatste de bal vanaf de rand van het strafschopgebied over de verbouwereerde doelman heen. Nog voor rust liet Aren wederom van zich spreken. Twee identieke situaties deden zich voor, waarbij hij een diepe bal kreeg en ‘op de brommer’ de verdediging in de luren legde, waarna hij tweemaal 1-op-1 met de keeper als winnaar uit de strijd kwam. Hierdoor ging Waskemeer rusten met een comfortabele 5-0 voorsprong. Ook na de rust bleef het spelbeeld hetzelfde en was het Waskemeer wat de wedstrijd domineerde. Dit resulteerde onder andere in een grote kans voor Alex, maar deze schoot de bal recht op de keeper af. Uiteindelijke was het Rik die de 6-0 maakte. De keeper van de gasten schatte een hoge bal verkeerd in waardoor deze over hem heen stuitte, waarna het een koud kunstje was voor Rik om te scoren. Ook bij de 7-0 had Rik een groot aandeel, maar ditmaal was hij de aangever op Anne, die de bal beheerst in het de hoek plaatste. Donkerbroek was geknakt en Waskemeer kon vrijuit voetballen. Alex creëerde nog een grote kans voor zichzelf, maar helaas wist hij het net niet te vinden. Een kwartier voor tijd maakte Aren, die de wedstrijd van z’n leven speelde en de verdediging van Donkerbroek ongetwijfeld nachtmerries heeft bezorgd, zijn vijfde van de ochtend. Een te korte terugspeelbal op de keeper werd door hem onderschept, waarna hij de bal tegen de touwen punterde. Het slotakkoord was voor Alex. Hij ontving de bal van Rik, waarna Alex vanuit een onmogelijke positie het onmogelijke mogelijk maakte en met een fantastisch schot de tussenstand op 9-0 zette. Waskemeer vond het hierna wel best, en aangezien Donkerbroek niet bij machte was om in aanvallend perspectief iets te kunnen uitrichten bleef het uiteindelijk bij 9-0. Na het laatste fluitsignaal van scheidsrechter Tseard Haites, die een prima wedstrijd floot, kon Waskemeer het feestje vieren en de felicitaties en terechte complimenten van het toegestroomde publiek in ontvangst nemen. Door deze overwinning is de JO15 opgeklommen naar de derde plaats, al moet daarbij vermeld worden dat de nummer 4 en 5 nog wedstrijden tegoed hebben. De spelers kunnen terugkijken op een uitstekende wedstrijd waarbij met name het vertoonde spel en de teamspirit de technische staf tot tevredenheid stemt. Donkerbroek heeft geen moment in de wedstrijd gezeten, wat volledig te wijten is aan het goede optreden van Waskemeer. De JO15 hoopt deze lijn door te trekken naar volgende week, want dan staat er opnieuw een derby op het programma. Dan komt ODV namelijk op bezoek op sportpark ’t Ald Leger, alwaar om 11:15 afgetrapt gaat worden. Ondanks het feit dat het Bevrijdingsdag is hopen de spelers natuurlijk op uw steun! Onderstaande wedstrijdfoto’s zijn gemaakt door Jaco Jonkman.
1 Gorredijk JO15-4 0 0
2 Marum JO15-3 0 0