JO15 sluit seizoen in stijl af tegen Haulerwijk

JO15 sluit seizoen in stijl af tegen Haulerwijk Afgelopen zaterdag stond de laatste competitiewedstrijd van het seizoen op het programma voor de JO15. De gehele selectie keek hier al weken naar uit, want de spelers mochten afreizen naar Waskemeer Boven, oftewel Haulerwijk. Een echte streekderby dus. Bij de tegenstander zaten voor de JO15 vele bekende gezichten aangezien veel spelers van beide teams naar het Liudger in Waskemeer gaan. Haulerwijk was vooraf terug te vinden op plaats zes van de ranglijst, terwijl Waskemeer drie plaatsen hoger stond. Naast het feit dat er natuurlijk gespeeld werd om de spreekwoordelijk eer stonden er ook sportieve belangen voor de JO15 op het spel. Bij winst was het namelijk verzekerd van de vierde plaats op de ranglijst (waarbij ook de derde plaats nog tot de mogelijkheden behoord), terwijl verlies zou betekenen dat het nog ingehaald zou kunnen worden door Haulerwijk. Kortom, de spelers waren tot op het bot gemotiveerd om sportpark De Hichte te verlaten met drie punten in de kofferbak. Om 9:00 floot de scheidsrechter onder stralende omstandigheden “El Clásico” in gang. De eerste fase van de wedstrijd ging gelijk op, waarbij beide teams elkaar aan het aftasten waren. Gedurende de eerste helft kwam Waskemeer steeds beter in de wedstrijd. Dit resulteerde onder andere in enkele gevaarlijke voorzetten van Aren en een afstandsschot van Sander die door de keeper uit de kruising werd geplukt. Haulerwijk was vooral dreigend tot +/- 20 meter van de goal, want daar werden ze opgevangen door de verdedigers Sinne, Lasse, Bart en laatste man Rik. Dit betekende dat Haulerwijk in de eerste helft geen echte kansen wist te creëren behoudens een afstandsschot wat net naast ging. De JO15 bleef de gastheer vastzetten op eigen helft en kreeg een grote kans via Aren, maar één-op-één schoot hij de bal over de goal. Uiteindelijk was het Sander die de ban brak. Na een uitstekende combinatie met Aren ontving hij de bal en plaatste deze in de verre hoek buiten het bereik van de keeper. Dit werd door hem gevierd met een luidkeelse vreugdeschreeuw, waarna hij de felicitaties van de rest van het team in ontvangst nam. In het restant van de eerste helft gebeurde er verder niets noemenswaardig, waardoor er gerust werd met een 1-0 voorsprong. Tijdens de thee werd afgesproken de lijn van de eerste 35 minuten door te trekken en Haulerwijk niet de illusie te geven dat de punten vandaag op sportpark De Hichte zouden blijven. Met dit in het achterhoofd hervatte de spelers de wedstrijd. De woorden uit de rust werden omgezet in daden want ook in de tweede helft was Waskemeer de bovenliggende partij. Haulerwijk bleef net als voor de rust dreigend op het middenveld, maar door het uitstekende verdedigende blok bleven kansen uit. Waskemeer daarentegen kreeg een opgelegde kans via Aren, maar één-op-één met de keeper wist hij deze kans niet te verzilveren. Ook Alex, Sander en Frits kregen mogelijkheden uit afstandsschoten, maar ook deze gingen er helaas vanuit groen-zwart oogpunt niet in. Tien minuten voor tijd kwam Waskemeer dan toch op een 2-0 voorsprong. Aren kreeg de bal aangespeeld op de rand van de 16-meter, waarna hij zag dat de keeper iets te ver voor z’n doel stond. Met een schitterend schot wist hij hierna de bal over de verbouwereerde keeper tegen de touwen te schieten (voor de liefhebber; in de bijgevoegde foto’s is een herhaling van dit doelpunt te vinden). De tweede treffer werd natuurlijk uitgebreid gevierd door de spelers en de meegereisde supporters. De spelers van Haulerwijk verloren het geloof in een goed resultaat en Waskemeer voetbalde onder leiding van captain Ruben de wedstrijd professioneel uit. Nadat de leidsman het laatste fluitsignaal gaf barstte een vreugde-explosie los bij de spelers, technische staf en supporters en kon Waskemeer weer drie punten bijschrijven. Na afloop werd er nog een teamfoto genomen ter afsluiting van het voetbalseizoen, waarna de spelers de kleedkamers opzochten om bij te komen van de wedstrijd. Door deze overwinning is Waskemeer nog steeds terug te vinden op de derde plaats en kan het alleen nog ingehaald worden door Trinitas indien die hun inhaalwedstrijd tegen ONR weten te winnen. Ondanks het feit dat vooraf de verwachting was dat het een moeilijk seizoen zou worden omdat Waskemeer een klasse hoger is gaan spelen na de winterstop, is het eindresultaat dat de JO15 boven streekgenoten ODV, Bakkeveen, Donkerbroek en Haulerwijk is geëindigd. Dit laat wederom zien dat onze vereniging ondanks de relatief kleine omvang qua prestaties niet onder doet voor de grotere clubs in de omgeving. In het gehele voetbalseizoen 2017/2018 heeft de JO15 21 wedstrijden gespeeld, waarvan er 16 in winst zijn omgezet, 2 gelijkgespeeld en 3 verloren zijn gegaan. De bijbehorende doelcijfers zijn indrukwekkend, want in al deze wedstrijden wist de JO15 109 maal het net te vinden en ontving het 36 tegendoelpunten. De technische staf zeer te spreken over deze cijfers en de ontwikkeling die de spelers hebben doorgemaakt. Al met al kan het seizoen daarom nu al als geslaagd worden bestempeld. Het voetbalseizoen wordt nog afgesloten met twee toernooien waar de JO15 aan zal deelnemen. Op 9 & 10 juni zijn de spelers te vinden in Leeuwarden, waar ze mee zullen doen aan een meerdaags voetbaltoernooi. Tot slot wordt er op 16 juni deelgenomen aan een toernooi bij GVAV-Rapiditas in Groningen. Onderstaande wedstrijdfoto's zijn door Jaco Jonkman gemaakt.
1 Gorredijk JO15-4 0 0
2 Marum JO15-3 0 0