JO15 pakt eerste driepunter

JO15 pakt eerste driepunter Zaterdagochtend kwam de JO15 in actie tegen J.V. Oostenburg JO15-2. Waskemeer had de eerste competitiewedstrijd met 2-0 verloren van kampioenskandidaat ONT, maar het vertoonde spel bood voldoende aanknopingspunten voor de rest van de competitie. Tegenstander J.V. Oostenburg uit Oosterwolde, het in 2008 opgerichte samenwerkingsverband van Dio Oosterwolde, sv De Griffioen en FC Fochteloo, had haar eerste competitiewedstrijd doelpuntloos gelijk gespeeld tegen vv Roden. Op voorhand was het daarom lastig te peilen hoe goed de tegenstander zou zijn, maar Waskemeer wist wel dat als het van eigen kunnen uit zou gaan ze het elke tegenstander lastig maken. Om 9:30 werd er verzameld op sportpark ’t Ald Leger, waarna de reis werd ingezet naar Oosterwolde. Bij aankomst op sportpark Oostenburg werd de kleedkamer opgezocht. Deze rook niet al te fris, aangezien de gemeente de velden in Oosterwolde net bemest had. Nadat de spelers de groen-zwarte tenues hadden aangedaan werd begonnen aan de warming-up. Vijf minuten voor de wedstrijd werd de kleedkamer nogmaals opgezocht voor een peptalk, waarna de gang naar buiten werd ingezet onder leiding van aanvoerder Anne. Om 10:30 gaf de scheidsrechter van de dienst het startsignaal. Waskemeer was direct de bovenliggende partij en zette J.V. Oostenburg vast op eigen helft. De eerste grote kans van de wedstrijd was voor Rik, maar deze schoot de bal hoog over vanuit de 16-meter nadat hij 2 man voorbij was gespeeld. Een paar minuten later was het Aren die een te korte terugspeelbal op de keeper verlengde met de punt van zijn schoen, maar de bal rolde helaas langs de verkeerde kant van de paal. De eerste tegenstoot van J.V. Oostenburg resulteerde direct in een doelpunt. De buitenspelval van Waskemeer haperde, waardoor de spits v/d tegenstander vrije doortocht had en de bal op een presenteerblaadje aanbod aan z’n collega. De Jo15 ging echter niet bij de pakken neerzitten. Waskemeer bleef de betere en de spelers wisten dat een doelpunt op deze manier niet kon uitblijven. Nog geen vijf minuten later was het zover. De uitstekend keepende Egbert schoot de bal vanuit een doeltrap op Alex, waarna deze op snelheid de verdediging in de luren legde en de bal beheerst voorbij de keeper plaatste. Sander wisselde hierna van positie met Rik. Deze tactische zet betaalde zich direct uit, want Sander scoorde binnen no-time z’n eerste van de ochtend. Hij kreeg de bal aangespeeld van Anne en zag dat de keeper te ver voor z’n goal stond. Onder toeziend oog van z’n opa en ouders lobte hij daarna op magistrale wijze de bal over de keeper heen. Deze kon de bal nog net beroeren met z’n vingertoppen, maar dit was onvoldoende om een doelpunt te voorkomen. Tijdens de rust maakten de spelers onderling de afspraak de voorsprong niet meer weg te geven en deze ten koste van alles te behouden. Tot op het bot gemotiveerd begon de JO15 daarna aan de tweede helft. De verdediging, bestaande uit Rik, Lasse, Bart en Sinne stonden hun mannetje (en vrouwtje) en gaven de tegenstanders geen ruimte. Ondanks de soms negatieve bejegening van de coaches van de thuisploeg bleef Waskemeer voetballend de betere. Toch bleef het spannend omdat de marge lang maar één doelpunt bleef. Het was Sander die hier verandering in bracht. Hij kreeg de bal op de rand van het strafschopgebied aangespeeld van Aren, waarna Sander met een individuele actie z’n directe tegenstander het bos in stuurde en de bal hard tegen de touwen schoot. Hierna was het verzet gebroken bij J.V. Oostenburg en kabbelde de wedstrijd naar het einde. De scheidsrechter vond het na 70 minuten zuivere speeltijd welletjes en floot daarom voor het eindsignaal. Hierdoor kan Waskemeer drie punten bijschrijven en is de eerste overwinning van de voorjaarscompetitie een feit! Door deze driepunter haakt de JO15 aan bij de grote middenmoot. Ondanks het feit dat het spel niet altijd even goed was zit het qua mentaliteit wel goed bij Waskemeer. Er wordt als een hecht team gespeeld, waarbij de spelers voor elkaar door het vuur willen gaan. Volgende week speelt de JO15 de uitwedstrijd tegen vv Roden JO15-3 (aanvang 11:00). Dan zal blijken of Waskemeer de zege van zaterdag een goed vervolg kan geven. De spelers en coach hebben er in ieder geval alle vertrouwen in! Onderstaande wedstrijdfoto’s zijn door Jaco Jonkman gemaakt.
1 Gorredijk JO15-4 0 0
2 Marum JO15-3 0 0