JO15 verliest eerste competitiewedstrijd van ONT

JO15 verliest eerste competitiewedstrijd van ONT Nadat de JO15 vorig jaar het kampioenschap behaalde in de najaarscompetitie doet het in de voorjaarscompetitie een stapje omhoog naar de derde klasse. Door de vele afgelastingen van de afgelopen weken kon afgelopen zaterdag pas de eerste competitiewedstrijd gespeeld worden in Opeinde tegen ONT JO15-1. Vorig jaar zat de JO15 nog bij ONT JO15-3 ingedeeld, welke toen met dubbele cijfers werd verslagen. Echter was op voorhand al duidelijk dat dit keer uit een ander vaatje getapt moest worden om de drie punten veilig te stellen. ONT, de vereniging voor Opeinde, Nijega en De Tike, is opgericht in 1962 en is met ruim 500 leden één van de grootste verenigingen van de gemeente Smallingerland. ONT JO15-1 was vorig jaar nog actief in de tweede klasse en kan als degradant op voorhand als titelfavoriet bestempeld worden. Om 7:45 werd er verzamelt bij het dorpshuis in Waskemeer. Dit was voor sommige spelers (en ouders) aan de vroege kant omdat ze de avond ervoor een feestje hadden gehad. Nadat iedereen uiteindelijk aanwezig was kon om 8:00 uur de reis ingezet worden naar Opeinde, waar om 8:45 de wedstrijd in gang werd gezet door Waskemeer op sportpark Douwekamp. ONT was direct de bovenliggende partij en zette de JO15 vast op eigen helft. Echter stond de verdediging onder leiding van laatste man Sander als een huis en hadden de backs Sinne en Bart hun mannetje in de broekzak. Waskemeer was echter genoodzaakt om te voetballen op de counter. Hierbij kwam de JO15 er een aantal keer gevaarlijk uit via Aren en Alex, maar beide hadden moeite met het kunstgras waarop de bal net wat sneller rolt dan gewend. De eerste kansen waren voor ONT, maar keeper Egbert stond z’n mannetje. Tien minuten voor de rust werd het toch 1-0 voor de thuisploeg. Een onoplettendheidje achterin, waarbij een tegenstander vrije doortocht kreeg vanuit het middenveld, werd fraai afgerond door ONT. Tijdens de thee werden de koppen bij elkaar gestoken en werd de afspraak gemaakt om scherp te beginnen en strijdlust te tonen. Deze woorden werden in de tweede helft vertaald in daden, want Waskemeer was begon sterk en troefde de tegenstander af in de duels. ONT creëerde geen kansen omdat de JO15 als sterk collectief speelde en Waskemeer werd een aantal maal gevaarlijk via Aren en Rik. Laatstgenoemde zag een vrije doortocht afgevlagd worden voor buitenspel, maar onze huisfotograaf liet in de herhaling zien dat dit op z’n minst twijfelachtig was. Hierna zakte de JO15 wat in en liet het ONT te vrij voetballen. Dit resulteerde in de 2-0, waarbij een bal niet goed werkt verwerkt door de verdediging en een tegenstander de bal in de kruising schoot. Waskemeer liet de kopjes echter niet hangen en bleef geconcentreerd voetballen en loeren op de counter. Grote kansen werden er evenwel niet meer gecreëerd door beide partijen, waardoor de scheidsrechter het eindsignaal gaf met een 2-0 eindstand. Ondanks de nederlaag ging Waskemeer toch met een positief gevoel de kleedkamers in. Met name het feit dat er weinig kansen werden weggeven biedt perspectief voor de rest van het seizoen. Ook de sfeer onderling is prima en de JO15 kwam voor de dag als een hecht collectief. Volgende week speelt de JO15 om 11:30 op het eigen sportpark ’t Ald Leger de derby tegen Donkerbroek/Makkinga. We hopen natuurlijk op veel publieke belangstelling om de JO15 te supporten op jacht naar de eerste overwinning van de competitie!
1 Gorredijk JO15-4 0 0
2 Marum JO15-3 0 0