JO9 in enerverende wedstrijd ten onder tegen Veenhuizen

JO9 in enerverende wedstrijd ten onder tegen Veenhuizen Na de succesvolle competitiestart van vorige week, waarbij SJO Stellingwerven op sportpark ’t Ald Leger met 3-2 werd verslagen, stond zaterdag de eerste uitwedstrijd van de voorjaarscompetitie op het programma voor de JO9. Lang hoefden de spelers en staf hiervoor niet in de auto te zitten, want er werd gespeeld in en tegen Veenhuizen. Het Drentse dorp staat met name bekend als gevangenisdorp en telt in totaal omstreeks 1250 inwoners, waaronder een wisselend aantal langgestraften. Met ruim 100 rijksmonumenten, het landelijk bekende gevangenismuseum en één van de grootste munitiecomplexen van Europa is het dorp een toeristisch pareltje wat zeker een bezoekje waard is. Voor de JO9 was er echter geen tijd om de toeristische highlights te bekijken, want er moest gevoetbald worden! De kraker vond plaats op sportpark Achter de Molen, waar ook de regionaal welbekende brouwerij Maallust gehuisvest is. Onder toeziend oog van een grote supportersschare uit Waskemeer en een stralend zonnetje begonnen de teams om 9:30 aan de wedstrijd. Beide teams wisten in de eerste minuten grote kansen te creëren. Waar keeper Metz aan Waskemeerse zijde nog redding wist te brengen lukte dat zijn Veenhuizense collega niet. Een fraaie voorzet van Nelson werd door Matthijs op waarde geschat, waarna deze oog-in-oog met de keeper de bal beheerst binnen wist te schieten. Deze snelle openingstreffer gaf de groenhemden vleugels. Dit resulteerde in een goede kans voor Tycho en een fraaie solo van Joas waarbij hij de gehele verdediging van Veenhuizen wist te omspelen, maar de bal uiteindelijk net naast schoot. Ook Veenhuizen liet zich echter niet onbetuigd en wist enkele malen gevaarlijk worden. Waar de paal eenmaal nog redding wist te brengen was het vlak voor rust wel raak voor de thuisploeg. Een goede actie van de Veenhuizense spits resulteerde uiteindelijk in onhoudbaar schot in de korte hoek, waardoor beide teams met een 1-1 stand de kleedkamer opzochten voor de rust. Deze pauze had de thuisploeg goed gedaan, want Veenhuizen kwam uitstekend uit de kleedkamer. In een tijdsbestek van een paar minuten wist Veenhuizen tweemaal tot scoren te komen. Waskemeer ging echter niet bij de pakken neerzitten en ging vol op de aanval spelen. Dit resulteerde uiteindelijk in de aansluitingstreffer van Matthijs. Joas wist knap zijn directe tegenstander te omspelen en de bal bij de geheel vrijstaande Matthijs te bezorgen. Dit buitenkansje liet Matthijs zich niet ontgaan aangezien hij met een vlammend schot de 3-2 tegen de touwen schoot. Enkele minuten later wist Veenhuizen de marge echter weer op twee te brengen, nadat een messcherpe counter doeltreffend werd afgerond. In de slotminuten ging Waskemeer alles-of-niets spelen. Dit leverde enkele goede kansen op voor onder andere Marc, Mylan en Isa, maar deze wisten het net niet te vinden. Een doelpunt kwam er uiteindelijk wel. Met een fraaie slalom van Joas wist deze enkele verdedigers uit te spelen, waarna hij onreglementair gestuit werd. De toegekende vrije trap werd daarna door hem onberispelijk met een vlammend schot binnengeschoten. In de resterende minuten waren beide teams nog dicht bij een treffer, maar gescoord werd er niet meer. Hierdoor werd de eindstand op 4-3 in het voordeel van Veenhuizen bepaald en bleven de drie punten in het gevangenisdorp. Ondanks de nipte nederlaag was het een spannende pot, waarbij de spelers vol passie en energie een goede wedstrijd op de mat gelegd. Coaches Tom Stellingwerf, Kim Groot en Ruben v/d Vaart kunnen daarom met een tevreden gevoel terugkijken op de wedstrijd. Met het oog op de voorjaarsvakantie heeft de KNVB de JO9 nu enkele vrije weekenden gegund. Op 7 maart zullen de groenhemden de competitie hervatten. In eigen huis zal dan om 9:00 gespeeld worden Nieuw Roden. Gelet op de twee gespeelde wedstrijden tot dusver belooft het ook dan een wedstrijd vol spanning en sensatie te worden!