Kollum met enig fortuin voorbij Waskemeer

Kollum met enig fortuin voorbij Waskemeer Zaterdagmiddag heeft Waskemeer te gast bij v.v. Kollum een 4-2 nederlaag geleden. Nadat Hedzer van Veen de groenhemden op voorsprong had gezet, wist de thuisploeg op gelijke hoogte te komen. Nog voor rust kwamen de mannen van Adze v.d. Wijk vanuit buitenspelpositie op voorsprong. Na de pauze was het Waskemeer dat via Mitchell Schievels op gelijke hoogte kwam. In het resterende kwartier verzuimde scheidsrechters Hadders de slaande beweging van Randy van Malsen met een tweede gele kaart te bestraffen, nadat deze fors door Sietze Keuning werd aangepakt. Kollum wist vervolgens op voorsprong te komen en in de absolute slotfase waarin Waskemeer opportunistischer speelde werd de eindstand van 4-2 bereikt. Het B-veld van sportpark Baensein was het decors voor het duel tussen Waskemeer en Kollum, dat met de terugkeer van Marinus Hoekstra (Bergum) en Joop Pijnacker (Buitenpost) kampioenaspiraties heeft in de derde klasse. Na een afwachtende openingsfase van beide zijden, had de thuisploeg het meeste balbezit. Na ruim een kwartier spelen dacht Joop Pijnacker de oranjehemden op voorsprong te hebben geschoten, echter lagen er een tweetal spelers van de thuisploeg in buitenspelpositie tezamen met de doorgebroken aanvaller, waardoor Pijnacker teruggefloten werd. Nadat Jurrien Hummel op aangeven van Mitchell Schievels een schietkans in het strafschopgebied onbenut liet, combineerden de groenhemden enige tijd later verdienstelijk over de linkerzijde van het speelveld. Een voorzet volgde, welke tegendraads door Hedzer van Veen binnen werd gekopt. Enkele minuten later moest Jurrien Hummel het veld ruimen in verband met aanhoudende knieklachten. Voor hem kwam Jan de Groot binnen de lijnen. Met nog ruim 10 minuten te spelen, kwam Kollum op gelijke hoogte. Een aanval werd op het middenveld in de kiem gesmoord, waarna de aanval van Kollum achter doelman Bouma eindigde. Kort daarna moest ook Mark Veldman het veld verlaten, nadat hij hard aan zijn hoofd werd geraakt. Voor hem kwam de jeugdige Sander Visser binnen de lijnen. Vlak voor rust negeerde scheidsrechter Hadders het buitenspelsignaal van de grensrechter aan de zijde van de gasten, nadat een middenvelder van Kollum de in buitenspel verkerende Gerard van Zonneveld aanspeelde. Deze mocht van de scheidsrechter doorlopen, aangezien Sietze Keuning de bal zou hebben aangeraakt. Daar de bal in dezelfde lijn werd getoucheerd door de Waskemeerster verdediger, had het doelpunt nooit goedgekeurd mogen worden, dit tot frustratie van alle meegereisde supporters. Na de rust had Kollum het meeste balbezit, maar waren het de groenhemden die op gelijke hoogte kwamen. Een corner van Freddie van der Velde werd door Douwe van der Mei verlengd. Mitchell Schievels controleerde verdienstelijk en schoot beheerst raak. Met nog ruim twintig minuten te spelen was het Sietze Keuning die hard ingreep jegens Randy van Malsen. Keuning accepteerde de vrije trap tegen, maar werd naar de grond geduwd door van Malsen. Scheidsrechter Hadders drukte nogmaals een stempel op de wedstrijd door te besluiten de verdediger te bestraffen met geel en voor van Malsen niet diens tweede gele kaart op te schrijven. In het laatste kwartier was Rik Haven dichtbij een 2-3 voorsprong. Echter, diens inzet verdween voorlangs. In de omschakeling werd een actie over links tot stand gebracht door de thuisploeg. De afgemeten voorzet werd opnieuw knap binnengeschoten door Zonneveld. Daar waar Waskemeer opzoek ging naar de gelijkmaker, was het in de laatste minuten Marinus Hoekstra die de einduitslag van 4-2 op het wedstrijdformulier liet noteren. Daarmee kreeg de thuisploeg de volle buit, daar waar op basis van het spel een gelijkspel het meest verdiend zou zijn geweest.
1 Anjum 1 0 0
2 Dokkum 1 0 0