Koploper Leovardia ontsnapt tegen Waskemeer na rode kaart

Koploper Leovardia ontsnapt tegen Waskemeer na rode kaart Waskemeer heeft afgelopen zaterdag haar huid duur verkocht tegen koploper Leovardia. Binnen het kwartier kwamen de gedisciplineerd spelende groenhemden via Mitchell Schievels op een terechte 1-0 voorsprong. Ondanks dat de bezoekers uit Leeuwarden meer balbezit had, was het de thuisploeg die diverse mogelijkheden onbenut liet. Zo zag Bouwe Veenstra tweemaal diens inzet voorbij de doelman gaan, maar door een verdediger op de doellijn gekeerd worden en was het Mitchell Schievels die zijn doelpunt afgekeurd zag worden wegens vermeend buitenspel. Na een uur spelen was het Jurrien Hummel die door scheidsrechter Kingma van het veld werd gestuurd. Ondanks dat de leidsman talrijke overtredingen die geel hadden verdiend onbestraft liet, trok de scheidsrechter uit Bergum voor het harde inkomen van Hummel de directe rode kaart. Een kantelpunt in de wedstrijd zo bleek achteraf, daar Leovardia voorafgaand aan de man meer situatie nauwelijks een uitgespeelde kans had gecreëerd en in het resterende half uur een drietal kansen kreeg, welke allen werden benut (1-3). Op een  moeilijk bespeelbaar veld waren het de gasten uit de culturele hoofdstad die het spel probeerden te maken. Waskemeer speelde verdedigend erg gedisciplineerd, waardoor Leovardia nagenoeg niets wist te creëren. Waskemeer hield het aanvallend gezien veel eenvoudiger, wat erg effectief bleek te zijn. Binnen het kwartier kwamen de groenhemden op voorsprong. Na een heuse scrimmage voor het doel van de gasten, was het Mitchell Schievels die het meest alert was en de thuisploeg op voorsprong schoot. De koploper ging opzoek naar de gelijkmaker en had het meeste balbezit, maar tot uitgespeelde kansen kwam men niet. Zowel een te laag baltempo, enkele buitenspelsituaties en voornamelijk een collectief sterk verdedigend optreden van de thuisploeg lag hieraan ten grondslag. Nadat Bouwe Veenstra op aangeven van Douwe van der Mei alleen op het doel van de gasten afstormde, werd de snelle Veenstra teruggefloten wegens vermeend buitenspel. In de laatste minuut van de eerste helft was het opnieuw Bouwe Veenstra die voor enig gevaar stichtte. Diens inzet was weliswaar voorbij de doelman, maar een goed meegelopen verdediger voorkwam een doelpunt. Na rust was het wederom Veenstra die dichtbij de 2-0 was. Middels een goede actie van Schievels werd Veenstra bereikt, welke de trekker overhaalde. Diens inzet werd opnieuw door een verdediger van de doellijn gehaald. Aansluitend ontstond er een situatie waarbij de bal in de ruimte viel, waarna Jurrien Hummel onnodig hard het duel in ging. Daar waar een ieder de gele kaart van scheidsrechter Kamminga had verwacht, aangezien de leidsman verschillende pittige overtredingen over en weer in dit duel onbestraft had gelaten en daarmee de kaarten nog op zak had gehouden, trok hij toch een directe rode kaart. Desondanks braken de gastheren met een man minder verdienstelijk uit, waarbij Mitchell Schievels over de doelman heen raak stiftte. Jammerlijk genoeg werd het doelpunt wegens buitenspel afgekeurd. De fase die hierop volgde bestond voornamelijk uit tegenhouden. Nadat een gesmoorde aanval van Leovardia bij Tim Haven terecht kwam, verspeelde de gedreven middenvelder de bal ongelukkig, waarna Vic Rozendaal werd bereikt en vervolgens raak schoot. Lange tijd dachten de gastheren een gelijkspel over de streep te kunnen trekken, maar na ruim 80 minuten spelen was de tweede echte kans voor de gasten in de wedstrijd opnieuw raak, doelpuntenmaker Remi Veldman. Waskemeer nam telkens meer risico om de gelijkmaker te forceren. De groenhemden wisten ondanks de man minder situatie de druk op te voeren, waarbij het vele corners toegewezen kreeg. In de slotfase was het Mark Veldman die het dichtstbij de gelijkmaker was, maar diens inzet werd door de doelman uit de kruising getikt. In de tegenstoot was het de onzichtbaar spelende Amin Ait Bihi die de 1-3 op het scorebord liet noteren. Bekijk hieronder de door Jaco Jonkman gemaakte wedstrijdfoto's.
1 Anjum 1 0 0
2 Dokkum 1 0 0