Overtuigende winstpartij Waskemeer op pover ONT

Waskemeer heeft zaterdagmiddag in eigen huis goede zaken gedaan door ONT uit Opeinde met 5-1 te verslaan. Beide ploegen hadden nimmer eerder tegenover elkaar gestaan in competitieverband. Dat de voormalig regioclub van Smallingerland, alwaar v.v. Waskemeer coryfee Wolter-Jan Boonstra eveneens goede tijden heeft gekend, na de degradatie uit de tweede klasse een jasje uit heeft gedaan was bekend, maar dat de groenhemden deze middag dermate ruim van de manschappen van oefenmeester Jan Hulzinga zouden gaan winnen was toch enigszins verrassend te noemen. Waskemeer troefde de gasten op alle fronten af, waarmee na negentig minuten spelen een klinkende 5-1 overwinning op het scorebord stond. Doelpuntenmakers deze middag waren Regillio Holder, Sander Visser, Willem de Jong en Nicky Smid twee keer. Vanaf de aftrap waren de gastheren de bovenliggende partij. ONT poogde middels verzorgd spel deze middag voor de punten te gaan. Doordat de thuisploeg de gasten adequaat vast wist te zetten bij de opbouw, had Waskemeer ONT in de spreekwoordelijke wurggreep, alwaar het vrijwel de hele middag niet uit kwam. Nadat Willem de Jong de eerste vrije trap in de openingsfase had overgeschoten, mocht de doelman van ONT de doeltrap nemen. De inspeel pass werd door Rik Haven onderschept. De energieke Haven kwam net tekort om richting aan zijn poging mee te geven, waardoor de doelman succesvol kon optreden. De spelers van ONT leken een verbod op de lange bal opgelegd te hebben gekregen, waardoor men voetballend de oplossing zocht met als gevolg veel balverlies. Binnen de eerste tien minuten kreeg Waskemeer opnieuw een vrije trap op een kansrijke positie. Wederom nam Willem de Jong de vrije trap. De bal verdween over de muur, maar kon door de doelman gepakt worden. Na bijna twintig minuten te hebben gespeeld, kwam ONT van haar eigen helft af en kreeg het haar eerste spaarzame kans. De voorzet bereikte Egbert Hulzinga die naast schoot. In de twintigste minuut was het dan eindelijk raak voor Waskemeer. Aanvoerder Holder werd middels een prachtige diepte bal van Rik Haven weggestuurd. Na een fraaie passeer actie werd de bal voorgetrokken die door Nicky Smid binnen werd getikt. Aansluitend dacht Smid zijn tweede treffer van de middag te maken, ware het niet dat de grensrechter voor buitenspel had gevlagd, nadat Rik Haven uit een vrije trap de bal terug had gekopt. Jammerlijk genoeg ging scheidsrechter Muitjens af op het onterechte signaal van diens assistent, waarmee de defensie met onder meer oud Drachtster Boys verdediger Oebele Twijnstra een handje werd geholpen. Aansluitend kreeg ONT een vrije trap die van grote afstand rakelings naast het doel verdween. Ook een aardige actie van Michel Weisser resulteerde in een voorzet die door niemand kon worden beroerd. Nadat ONT bij een inzet van de thuisploeg matig had weggewerkt, belandde de bal voor de voeten van aanvoerder Holder die succesvol binnenschoot. Aansluitend was er gevaar van Tim Haven die net overschoot en Nicky Smid die zijn inzet hard naast het doel zag verdwijnen. Na ruim een half uur te hebben gespeeld kwam de bal voor de goed spelende Willem de Jong terecht, welke de doelman voor zijn goal zag staan. De Jong aarzelde niet en wist met een prachtige stift de score op 3-0 te zetten. Vlak voor rust was het de zeventienjarige Sander Visser die zijn tweede competitietreffer van dit seizoen wist te maken door boven iedereen uit te torenen en de voorzet raak te koppen. In de tweede helft bleef Waskemeer de bovenliggende partij. De gastheren met de ervaren Rozema, Keuning, Veldman en de gretige Haites in de verdediging, gaven de voorwaartsen van ONT nagenoeg geen ruimte om tot een aanval te komen. Het middenveld bleef de controle houden en de aanvallers wisten de ONT verdediging diverse malen te ontregelen met mooie acties. Na een schitterende passeer actie van JO-19 junior Sander Visser, werd de bal voorgetrokken en kon Nicky Smid zijn tweede doelpunt van de middag maken. Trainer Rob de Jong besloot aansluitend de moegestreden Mark Veldman te wisselen voor Jurrien Hummel. Terstond kwam ook de van een blessure teruggekeerde Douwe van der Mei binnen de lijnen voor Tim Haven. Met nog een kwartiertje te gaan kreeg ONT een kleine kans, welke het doel mistte. Nadat Sander Visser een publiekswissel had afgedwongen, voor hem kwam Theo Meijerhof binnen de lijnen, dacht het publiek dat de thuisploeg nog een strafschop zou krijgen. Meijerhof stuurde de snelle Willem de Jong diep, welke vervolgens in het strafschopgebied ter aarde stortte. De sliding van de ONT verdediger raakte de bal niet. Arbiter Muitjens oordeelde anders en kende een doeltrap toe. Verschillende kansen op de 6-0 werden niet benut, waarna ONT de sportieve eer wist te redden. Een prachtig krullend schot van Michel Weisser belandde uiterst bekwaam in de verre bovenhoek achter doelman Mechiel van Valen, wat de 5-1 betekende. Terstond floot de arbiter af, waarmee een overtuigende driepunter bijgeschreven mocht worden. In de druk bezochte kantine bleef het onder de muzikale klanken van Johnny de Vries nog lang gezellig. Volgende week wacht het lastige uitduel tegen VIOD Driezum, dat eerder dit seizoen in eigen huis van titelkandidaat Leovardia wist te winnen. Wedstrijdfoto's van Rens Hooyenga afkomstig.
Uitslagen
10/11 SDS 1 Waskemeer 1 4 - 1