Rijperkerk - Waskemeer in 10 minuten na rust beslist

Rijperkerk - Waskemeer in 10 minuten na rust beslist Zaterdagmiddag stond voor Waskemeer het uitduel tegen Rijperkerk op het programma. Ondanks dat de gastheren afgelopen seizoen promotie naar de 2e klasse hadden gemist, bivakkeerde het elftal van Douwe Zondervan voorafgaand aan het duel samen met Waskemeer in de staart van de ranglijst. Op een verouderd sportpark It Protternest was het door de harde wind en het zware veld lastig voetballen. Na een gelijk opgaande eerste helft, waarin beide teams de nodige kansen kregen, werd de wedstrijd binnen tien minuten na rust beslist in het voordeel van Rijperkerk. Een teleurstellend optreden van Waskemeer lag hieraan ten grondslag. In het laatste kwartier wisten de groenhemden zich nog enigszins te herpakken, waarbij Mitchell Schievels wist te scoren. Het werd maar liefst 5-2 voor de thuisploeg. De openingsfase was voor Rijperkerk, waarin het effectief te werk ging. De tweede aanval voor het doel van Waskemeer was meteen raak. Na de vroege tegentreffer nam Waskemeer meer initiatief en kreeg het net als de gastheren enkele kansjes. Enkele kansen uit standaard situaties zorgden voor het nodige gevaar in het strafschopgebied van Rijperkerk. Tot scoringskansen kwam het telkens niet vanwege vermeend buitenspel. Na een half uur te hebben gespeeld verraste scheidsrechter van der Bij uit Garijp een ieder door een buitenspelgoal aan de andere kant van het veld wel goed te keuren. Na een afgemeten voorzet werd de eerste doelpoging nog gepareerd door doelman Bouma, de rebound werd door Hendriks vanuit buitenspelpositie binnengeschoten. De grensrechter, welke nog geen enkele maal voor buitenspel had gevlagd, werd door de op grote afstand staande scheidsrechter genegeerd. Waskemeer herpakte zich en wist via Mitchell Schievels de aansluitingstreffer op aangeven van Jurrien Hummel te maken. Een voorzet vanaf links werd tegendraads ingeschoten. Terstond kreeg Waskemeer nog een kans op de gelijkmaker, maar de inzet bij de eerste paal kon ternauwernood worden gepareerd. In de rust werd Jurrien Hummel noodgedwongen vervangen. Voor de middenvelder kwam Tim Haven binnen de lijnen. De tweede helft was nog maar net gestart of de 3-1 stond al op het scorebord.  Via de flank kon Rijperkerk diens spits bereiken die voor een inkomende middenvelder klaar legde. Het schot verdween onhoudbaar in de bovenhoek. De organisatie was na deze tegentreffer volledig weg en Waskemeer kwam er zelf niet meer aanvallend uit. De gastheren wisten hier maximaal van te profiteren. Binnen het uur stond het 5-1 voor Rijperkerk. In de slotfase herpakte Waskemeer zich enigszins. Met nog een kwartier te gaan was het Mitchell Schievels die zijn tweede treffer van de middag maakte, nadat aanvoerder Holder in combinatie met van der Velde een goede aanval had opgezet. Terstond kregen beide teams nog enkele kansen. Middels goed keeperswerk van Bouma werd er door Rijperkerk niet meer gescoord. De jeugdige invaller Sander Visser was het dichtstbij een derde treffer voor de groenhemden. Diens schot werd echter door de keeper gepakt, waardoor het uiteindelijk 5-2 bleef.
1 Anjum 1 0 0
2 Dokkum 1 0 0