Strijdend JO15 pakt punt in derby tegen ODV

Strijdend JO15 pakt punt in derby tegen ODV Op een warm sportpark ’t Ald Leger speelde de JO15 alweer haar zevende wedstrijd van het seizoen. Tegenstander van de dag was ODV (afkorting van "Ontspanning Door Voetbal"). De gasten uit Wijnjewoude waren vooraf terug te vinden op de vierde plaats, terwijl Waskemeer één plekje hoger stond met een punt meer. Echter had Waskemeer een wedstrijd meer gespeeld dan de gasten. Winst voor ODV zou dus betekenen dat beide teams van plaats zouden wisselen op de ranglijst. Waskemeer was vastbesloten hier een stokje voor te steken, want naast de sportieve belangen zijn wedstrijden tegen ODV natuurlijk altijd extra beladen. De JO15 heeft de afgelopen twee wedstrijden overtuigend gewonnen (3-1 en 9-0), waardoor de spelers voor zelfvertrouwen aan de aftrap stonden. Onder grote publieke belangstelling uit beide dorpen werd er om 11:15 afgetrapt door ODV. De gasten begonnen beter aan de wedstrijd dan Waskemeer, wat resulteerde in een vroege achterstand. Uit een corner kwam de bal via de kluts voor de voeten van een ODV'er, die daarna raak schoot. Hierna vond de eerste wissel van de wedstrijd plaats, want met het excuus dat z’n klok iets achterliep arriveerde scheidsrechter Jelmer Haites te laat op het sportpark, waardoor Tiemen Jongsma het begin van de wedstrijd voor z’n rekening nam (waarvoor dank). Waskemeer was wakker geschut door de snelle achterstand en begon beter te voetballen. De eerste kans was voor Alex, maar zijn schot vanaf +/- 20 meter mistte precisie. Een combinatie tussen Sander en Aren eindigde bij laatstgenoemde, maar een been van een verdediger van ODV voorkwam dat Aren kon uithalen. De grootste kans voor de rust was voor Sander. Na goed opstomen van laatste man Rik eindigde de bal via Alex bij Sander, die de bal opwipte en vol op de slof nam. Helaas voor de groen-zwarten ging de bal net naast. Dit was ook direct het laatste wapenfeit van de eerste helft. Tijdens de rust werden de koppen bij elkaar gestoken en kwamen de spelers en technische staf tot de conclusie dat Waskemeer iets actiever moest gaan voetballen en dat de passes beter moesten. Afgesproken werd dan ook om dit de tweede helft in de praktijk te brengen. Vol goede moed hervatte Waskemeer daarna de wedstrijd. Toch was het wederom ODV wat z’n tweede kans van de wedstrijd omzette in een doelpunt, waarmee de gasten bijzonder efficiënt waren vandaag. Een aanval over rechts eindigde bij een aanvaller, waarna deze oog-in-oog met Egbert de bal in het doel plaatste. Waskemeer bleef echter vertrouwen houden in een goede afloop en begon nog aanvallender te spelen. Dit resulteerde in een grote kans voor Rik, maar na een scrimmage voor de goal werd zijn schot helaas van de lijn gehaald. Na 20 minuten in de tweede helft lastte scheidsrechter Haites een drinkpauze in vanwege de hitte. Tijdens deze pauze werd nogmaals benadrukt door de technische staf dat er vandaag wat te halen viel. De JO15 pakte het hierna uitstekend op, want nog geen twee minuten na de drinkpauze maakte Waskemeer de aansluitingstreffer. Met een goede individuele actie haalde Rik de achterlijn, waarna hij de geheel vrijstaande Alex voor het doel vrij zag staan. Nadat Alex de bal kreeg was het voor hem een koud kunstje om de bal beheerst met de binnenkant van z’n schoen tegen de touwen te plaatsten. Hierna bleef Waskemeer de ballen naar voren pompen om de gelijkmaker te produceren. De spelers toonde de gezonde strijdlust die hoort bij een streekderby en ODV was de weg even kwijt. Toch creëerde Waskemeer geen grote kansen. Aan de andere kant brak ODV wel één keer gevaarlijk door, maar keeper Egbert stond z’n mannetje en kwam als winnaar uit de strijd met een doorgebroken aanvaller. Verdere kansen werden er niet gecreërd door de gasten omdat verdedigers Bart, Lasse, Sander en captain Sinne zich vastbeten in hun tegenstander. Waskemeer bleef doordrukken en vijf minuten voor tijd viel dan toch de terechte 2-2. Een bal die net tussen de verdediging van de gasten en de keeper inviel was een prooi voor Rik, waarna hij twee verdedigers van zich af zette en de bal langs de keeper schoot. Luidkeels werd deze gelijkmaker gevierd door de spelers van de JO15 en het thuispubliek. In de laatste minuten gebeurde er daarna weinig omdat beide teams moegestreden waren, waarna de prima fluitende Jelmer Haites het eindsignaal gaf. Al met al kan Waskemeer heeft de JO15 een goede wedstrijd gespeeld, waarbij de tegenstander bijzonder effectief was in het benutten van de kansen. De JO15 toonde strijdlust, ging tot het gaatje en bleef geloof houden in een resultaat. Dit maakt dat de spelers met een goed gevoel kunnen terugkijken op de wedstrijd en bekenden uit Wijnjewoude de komende tijd met opgeheven hoofd kunnen begroeten. Gezien het spelbeeld is het behaalde gelijkspel terecht, maar dit zal vooral voor de gasten uit Wijnjewoude zuur voelen gezien de weggegeven 2-0 voorsprong. Volgende week wordt er gespeeld tegen ONR uit Roden. Uit in het Esdorp wordt om 8:45 afgetrapt. De technische staf en de spelers gaan deze wedstrijd vol vertrouwen tegemoet en hopen de goede lijn van de afgelopen weken door te trekken in de jacht op de volgende driepunter! Onderstaande wedstrijdfoto’s zijn gemaakt door Jaco Jonkman.
1 Gorredijk JO15-4 0 0
2 Marum JO15-3 0 0