Strijdend Waskemeer nipt onderuit tegen Zwaagwesteinde

Strijdend Waskemeer nipt onderuit tegen Zwaagwesteinde Waskemeer heeft zaterdagmiddag tegen een ongelukkige nederlaag aangelopen. In eigen huis werd met 0-1 verloren van Zwaagwesteinde, de ploeg van toekomstig Waskemeer trainer Klaas Zandberg. Op een moeilijk bespeelbaar veld waren de gasten uit Zwaagwesteinde het meest fortuinlijk door vanuit een standaard situatie de wedstrijd te beslissen. Onder leiding van arbiter Roelof Reinders werd er om 14:00 uur op sportpark t' Ald Leger afgetrapt. De gastheren stonden voorafgaand aan het duel zes punten achter op Zwaagwesteinde, maar hadden ook twee wedstrijden minder gespeeld. Op een hobbelig veld besloten beide teams geen risico's te nemen en werd er veelvuldig voor de lange bal geopteerd. Behalve de zonnige omstandigheden, viel er in de eerste helft bijzonder weinig te genieten voor het publiek. Veel duels om de afvallende tweede bal en weinig kansen was het vertoonde spelbeeld. De grootste mogelijkheid leek voor aanvoerder Holder te ontstaan, maar op aangeven van de voortdurend dreigende Veenstra, gleed de routinier uit, waardoor hij oog in oog met de doelman aan de rand van het strafschopgebied niet tot een schot kwam. Enkele standaard situaties leverden aan weerszijden niet het gewenste resultaat op. In de tweede helft wist de thuisploeg voor de meeste dreiging te zorgen zonder daarbij grote kansen te creëren. Nadat Jurrien Hummel tegendraads voorlangs kopte, werd Rik Haven in het strafschopgebied onderuit gemaaid. Waskemeer kreeg tot ieders verbazing slechts een vrije trap aan de rand van het zestienmetergebied toegekend. Het indraaiende schot van Jurrien Hummel verdween op de vuisten van de keeper. Terstond zag Bouwe Veenstra diens inzet gekeerd worden door de doelman, welke vanaf de grond nog net zijn hand tegen de bal kon krijgen. Daar waar de gasten in de eerste helft nog voor dreiging wist te zorgen, was het in de tweede helft een geruime tijd rustig voor het doel van Mechiel van Valen. Echter, de ploeg van Klaas Zandberg wist vanuit het niets toch op voorsprong te komen. Na een corner werd een inzet hard over de grond  ingebracht bij de eerste paal. Herman Rozema kon middels een reflex ternauwernood een doelpunt voorkomen, waarna Sietze Keuning naar verluidt van achter de achterlijn ongelukkig opruimde. In plaats van een nieuwe corner belandde het leer voor de voeten van de tegenstander die de bal hard tegen de touwen werkte. Nadat Sander Visser en Tim Haven binnen de lijnen waren gekomen, poogde Waskemeer met veel opportunisme de wedstrijd te doen kantelen. Ondertussen werd na herhaaldelijke racistische opmerkingen van een enkeling uit het publiek van de gasten jegens de aanvoerder van Waskemeer de wedstrijd een paar minuten stilgelegd. Nadat het verwerpelijke gedrag van deze aanhanger(s) uit Zwaagwesteinde was gestopt, werd er nog één tiental minuten gespeeld. Hierin leek Waskemeer nog de gelijkmaker te produceren. Een prachtige combinatie tussen Jelmer Haites en Herman Rozema belandde bij de goed ingevallen Sander Visser. Zijn inzet ging voorbij de doelman en ging rakelings voorlangs het doel, waarbij een drietal spelers van Waskemeer de bal voor het intikken leken te hebben, maar de bal niet beroerden. Nadat Zwaagwesteinde bij een spaarzame goede counter een dot van een kans had laten liggen, werd er aan weerszijden niet meer gescoord. Door deze nederlaag en de overige uitslagen in de competitie verdwijnen de groenhemden weer in de overgrote middenmoot, waarbij het gat naar de staart van de competitie kleiner is geworden. Zaterdag wacht het inhaalduel thuis tegen Rijperkerk, de aftrap vindt om 14:00 uur op sportpark t' Ald Leger plaats. Onderstaande wedstrijdfoto's zijn van Jaco Jonkman afkomstig.
Uitslagen
10/11 SDS 1 Waskemeer 1 4 - 1