Tiental Waskemeer hard onderuit tegen Zwaagwesteinde

Tiental Waskemeer hard onderuit tegen Zwaagwesteinde Waskemeer heeft zaterdagmiddag een fikse nederlaag geleden. In eigen huis werd het maar liefst 0-5 voor de gasten uit Zwaagwesteinde. Lange tijd leek het een gelijkopgaande strijd te gaan worden. Ondanks dat Waskemeer na een half uur spelen op achterstand kwam, had het voor rust enkele opgelegde kansen om de verdiende gelijkmaker aan te tekenen. Ook de eerste tien minuten na rust hing de gelijkmaker in de lucht. Nadat na een uur spelen de 0-2 binnengeschoten werd en terstond Waskemeer met 10 man verder moest spelen, kon Zwaagwesteinde in het laatste half uur de thuisploeg eenvoudig over de knie leggen. Een regenachtig sportpark 't Ald Leger was het decor voor de eerste thuiswedstrijd in de derde klasse ooit voor Waskemeer. Nadat beide ploegen elkaar in de openingsfase afdoende hadden afgetast, begonnen er naarmate de wedstrijd vorderde de eerste kansjes over een weer te ontstaan. Na een half uur spelen was het raak voor Zwaagwesteinde. Middels een fraaie actie op de flank, werd in eerste instantie Douwe van der Mei gepasseerd, waarna ook Mark Veldman omspeelt werd. De voorzet die volgde was een prooi voor Jan Eisma. Waskemeer gooide er nog een gezonde dosis werklust tegenaan, waardoor ook de groenhemden enkele goede kansen kregen. Nadat Zwaagwesteinde opnieuw een voorzet vanaf de linkerkant mocht produceren, maar ditmaal geen doel trof, was het de zestienjarige Sander Visser die namens Waskemeer rond het strafschopgebied een mooie solo inzette en een voorzet op de inlopende Bouwe Veenstra gaf. De pass bleek iets te scherp en buiten het bereik van Veenstra te zijn, waardoor een scoringskans verloren ging. Terstond was het Freddie van der Velde die over de linkerflank de combinatie met Tim Haven zocht en middels een afgemeten voorzet Mitchell Schievels vond, welke de bal in het doelgebied aangespeeld kreeg. De lange spits besloot de bal eerst aan te nemen alvorens uit te halen. Dit bleek achteraf geen gelukkige keuze, daar de doelman zodoende redding kon brengen. De door Tim Haven uitstekend genomen corner die resteerde werd over gekopt. In de openingsfase van de tweede helft was het Waskemeer dat Zwaagwesteinde ver terug wist te dringen op de eigen speelhelft. Enkele goede voorzetten en schoten volgden, maar tot doelpunten kwam het niet. Een uitbraak van de gasten resulteerde in een hoekschop. Van der Velde werd bij de genomen hoekschop vastgehouden, waardoor hij de bal niet goed kon wegwerken en voor de voeten van de tegenstander terechtkwam die feilloos binnenschoot. De minimale protesten waren voor scheidsrechter Brinkman afdoende om diezelfde van der Velde de gele kaart te tonen. Waskemeer bleef opzoek gaan naar de eerste treffer van de middag en dacht deze na een uur spelen ook te hebben gemaakt. Een van de, deze middag fysiek hard ingrijpende, verdedigers van Zwaagwesteinde trok Mitchell Schievels in het strafschopgebied aan het shirt naar de grond, waardoor hij geen oog meer had voor de bal (zie foto's). De inkomende Mark Veldman wist dit buitenkansje te benutten. Tot verbazing keurde scheidsrechter Brinkman dit doelpunt niet goed en kende hij ook geen strafschop toe, maar besloot een vrije trap toe te kennen aan de betreffende verdediger. Enkele minuten later was het Freddie van der Velde die een afstandsschot produceerde, welke via de doelman op de paal terecht kwam. De inkomende Schievels kwam net tekort om de rebound binnen te kunnen werken. Zwaagwesteinde loerde al enige tijd op de counter, wat veelal onhandig eindigde in buitenspel. Echter, na ruim een uur te hebben gespeeld wisten een tweetal aanvallers van de gasten aan buitenspel te ontsnappen. Van der Velde poogde het balletje breed te onderscheppen en raakte daarbij de aanvaller. Ondanks dat de bal in het doel was verdwenen, werd de verdediger middels een tweede gele kaart van het veld gestuurd. De strafschop die resteerde werd door Lieuwe de Roos binnengeschoten. Het kleine half uurtje dat resteerde was nog slechts een formaliteit. De groenhemden waren moegestreden, Zwaagwesteinde poogde de score uit te bouwen, wat uiteindelijk in 0-5 resulteerde. Middels deze nieuwe nederlaag verkeren de groenhemden na twee speelronden in de onderste regionen van de ranglijst. Onderstaande wedstrijdfoto's zijn door Jaco Jonkman gemaakt.
1 Anjum 1 0 0
2 Dokkum 1 0 0