Tiental Waskemeer wint in bekerderby tegen ODV

Tiental Waskemeer wint in bekerderby tegen ODV Nadat Waskemeer vorige week van de Lions'66 wist te winnen (2-3), mocht de groen-zwarte brigade van trainer Rob de Jong zaterdagmiddag op het eigen sportpark 't Ald Leger aantreden tegen ODV uit Wijnjewoude. In een meer spannend dan goed duel, zoals een derby betaamd, was het uiteindelijk de thuisploeg die de winst mocht bijschrijven. Nicky Smid produceerde de openingstreffer. In de 61e minuut kwam de ploeg van trainer Jeroen van Wijk langs zij. Ondanks dat doelman van Valen vijfentwintig minuten voor het einde van de wedstrijd de rode kaart getoond kreeg, was het Willem de Jong die in de slotfase voor het tiental Waskemeerders nog eenmaal kon scoren (2-1) en daarmee de winst veilig stelde. Alvorens er afgetrapt werd op sportpark 't Ald Leger werd er een minuut stilte in acht genomen ter nagedachtenis aan Piet Jongsma, voormalig vrijwilliger bij de club en veelvuldig toeschouwer bij het eerste elftal. Aansluitend floot scheidsrechter Schuurman uit Oosterwolde voor de start van deze ware bekerderby. Na een aftastende openingsfase van beide ploegen, kreeg de thuisploeg wat meer controle over de wedstrijd en had het enkele aardige kansen. Zo werd Tim Haven de ruimte ingestuurd middels een fraaie crosspass vanaf het middenveld. De balbehandeling was aardig, het schot mistte kracht. Ook werd een strafschop weggewuifd, nadat Willem de Jong gevaarlijk doorbrak en in het strafschopgebied gevloerd werd, een doeltrap resteerde. Aan de andere kant van het veld wist ODV geen raad met een toegekende vrije trap aan de rand van het strafschopgebied. Terstond waren het de groenhemden die met een mooie combinatie de mee opgekomen verdediger Tjeard Haites kon bereiken. Diens voorzet belandde bij Nicky Smid die venijnig uithaalde en verdienstelijk scoorde. Grensrechter Haven had geconstateerd dat de bal in zijn geheel over de achterlijn was gepasseerd, waardoor het doelpunt terecht afgekeurd werd. Na een half uur spelen was het opnieuw Nicky Smid, ditmaal op aangeven van Willem de Jong, welke scoorde voor de thuisploeg. Een formidabele actie van de Jong zorgde er voor dat hij zich zelf de tijd kon verschaffen om vanaf de achterlijn de bal voor te kunnen trekken. Smid kwam in lopen en schoot beheerst in de lange hoek raak (1-0). Aan de andere kant van het veld kwam ODV over de flank door met een diepe bal. Nadat de betreffende aanvaller zich van Tjeard Haites met een aardige actie had ontdaan werd de combinatie gezocht met een in buitenspel verkerende teamgenoot. Ondanks dat er vervolgens raak geschoten werd, kon het doelpunt geen doorgang vinden tot ongenoegen van de gasten, waarbij het voornamelijk de grensrechter moest ontgelden. Het slotakkoord voor het rustsignaal was opnieuw voor ODV. Een schot van de ingekomen Thomas van der Lei belandde rakelings naast het doel van keeper Mechiel van Valen. In de tweede helft werd Jurrien Hummel vervangen voor routinier Sietze Keuning en kreeg de thuisploeg opnieuw enkele mogelijkheden zonder daarbij groots te spelen. De grootste kans om de voorsprong te verdubbelen was voor Nicky Smid op aangeven van Tim Haven. Diens ingebrachte bal werd door de spits over het doel gekopt. Ook een afstandsschot van Waskemeer belandde niet in het doel, nadat een tegenstander de bal in het strafschopgebied, al dan niet opzettelijk, met de hand beroerde. Na een uur te hebben gespeeld was het in de tweede helft scheidsrechter Schuurman uit Oosterwolde die een merkwaardige actie initieerde in deze matige derby. Een verdediger van Waskemeer maakte een overtreding, waarvoor terecht door de scheidsrechter werd gefloten en contact werd gezocht met de veroorzaker. Op het moment dat de speler zich zou melden, hervatte ODV het spel, waarna de arbiter de spelhervatting toe stond tot verbazing van de ontregelde defensie van Waskemeer. Namens ODV nam Auke Linstra dit cadeautje in ontvangst en passeerde de uitgekomen doelman van Waskemeer (1-1). Na dit voorval ontstonden er aan weerszijden frustraties, waarbij Waskemeer enkele malen de gele kaart getoond kreeg. Terstond stuurde de leidsman de doelman van Waskemeer het veld uit na commentaar op de leiding. Dit betekende een invalbeurt voor de jonge Jordy Boonstra die na een blessure van bijna een jaar weer plaats mocht nemen onder de lat. De van de JO-19 overgekomen Remco Melles moest voor hem het speelveld verlaten. Waskemeer hield zich ondanks de man minder situatie verdienstelijk staande en gaf nauwelijks kansen weg. In de 84e minuut maakten de groenhemden de winnende treffer. Een terugspeelbal van aanvoerder Stefan Roffel werd totaal verkeerd aangenomen door diens onervaren doelman. Daar Willem de Jong onraad rook bleef hij druk houden op de bal en kon hij van dit buitenkansje profiteren door in het duel met de doelman de bal te ontfutselen en vervolgens eenvoudig de winnende treffer in de touwen te schieten. In de slotminuten was ODV niet bij machten om de druk op te voeren, waardoor Waskemeer opnieuw in de beker heeft weten te winnen. Komende dinsdagavond speelt Waskemeer de laatste wedstrijd in de poulefase. Er wordt dan thuis tegen V&V'68 Garyp gestreden voor een plaatsje in de volgende ronde. De aftrap op sportpark 't Ald Leger vindt om 20:00 uur plaats.
10/11 SDS 1 Waskemeer 1 4 - 1
1 Zwaagwesteinde 1 26 54