Veerkrachtig Waskemeer verslaat Kollum op karakter

Veerkrachtig Waskemeer verslaat Kollum op karakter Nadat Waskemeer het doordeweekse uitduel bij degradatieconcurrent WTOC heeft weten te winnen, werd zaterdagmiddag in eigen huis ook promotiekandidaat v.v. Kollum verslagen. Ondanks dat de thuisploeg tot tweemaal toe op achterstand kwam, werd er op sportpark 't Ald Leger met maar liefst 5-2 door de groenhemden gewonnen. Doelpuntenmakers bij de gastheren waren Regillio Holder, Bouwe Veenstra en Mitchell Schievels die een loepzuivere hattrick verzorgde. Om 14:00 uur was het scheidsrechter van Duinen uit Appingedam die voor de aftrap floot. Kollum startte voortvarend middels enkele fraaie combinaties waar de groenhemden geen vat op konden krijgen. De gastheren keken al snel tegen een 0-1 achterstand aan, waarbij Kollum verzuimde de marche te vergroten. Naarmate de eerste helft vorderde kwam Waskemeer beter in de wedstrijd. Een diepe bal van Bart Roijenga belandde op het hoofd van aanvoerder Holder, welke raak kopte. Erg lang kon Waskemeer niet van het doelpunt genieten, want opnieuw kwamen de gasten op voorsprong. Bart Roijenga verkeek zich op een lange bal, waarna  Gerard van Zonneveld kon ontsnappen aan de defensie. Diens inzet was in eerste instantie een prooi voor doelman Wietse Jan Beijert, maar de rebound was alsnog raak voor de topscorer van Kollum. Waskemeer kon geen echte vuist maken in het eerste bedrijf, behalve dat Bouwe Veenstra op inzet de verdediging van Kollum enkele malen wist te ontregelen en waarbij hij Schievels tevergeefs in stelling bracht. In de tweede helft kenden de Ooststellingwervers een voortvarende start, waarbij het na een kleine 10 minuten spelen raak was. Herman Rozema stuurde met een bekeken lob over de defensie van de gasten Hedzer van Veen weg, welke op diens beurt Bouwe Veenstra vond. De ongrijpbare Veenstra was niet zelfzuchtig en creëerde een niet te missen intikker voor de inlopende Mitchell Schievels (2-2). Terstond bleef Waskemeer de druk opvoeren, wat zich uitbetaalde in een op basis van de tweede helft verdiende voorsprong. Een hoge bal werd door de doelman terug in het veld gebokst, waarna Schievels middels een atletisch goed uitgevoerde omhaal de keeper van Kollum het nakijken gaf en het publiek liet juichen (3-2). Kollum was behoorlijk ontdaan en wist op enkele kleine pogingen na, het doel van Waskemeer niet onder vuur te nemen. Eenmaal leken de gasten op gelijke hoogte te komen. Bij een hoge inzet in de doelmond werd doelman Beijert naar de grond gewerkt, waarna de bal in het doel verdween. Scheidsrechter van Duinen beoordeelde volkomen terecht dat er sprake van een overtreding was, waardoor de gastheren nog van de voorsprong konden blijven genieten. Terstond was Regillio Holder bij het uitverdedigen de onzichtbare Randy van Malsen te snel af in het duel om de bal, waarna de aanvoerder vol in het gezicht werd getrapt en het veld per brancard moest verlaten met een forse hoofdwond. Scheidsrechter van Duinen toonde de gele kaart voor deze onbeholpen actie van de aanvaller van Kollum, waarna routinier Herbert Golsteijn binnen de lijnen werd gebracht. Na enkele omzettingen in het elftal van Waskemeer te hebben doorgevoerd, waarbij ook Tjeard Haites de moegestreden Tim Haven afloste, was het wederom Mitchell Schievels die ditmaal een voorzet op de juiste waarde schatte en via het been van een verdediger in de lange hoek raak schoot. De leidsman telde aansluitend zo'n 10 minuten blessuretijd erbij, aangezien het spel enige tijd stil had gelegen bij de overtreding op Holder. Waskemeer wisselde in de slotminuten de degelijk spelende Hedzer van Veen voor het jonge talent Sander Visser. Het slotakkoord was voor de man die deze middag niet aan opgeven dacht, Bouwe Veenstra. De snelle aanvaller ontdeed zich van buitenspel en schoot oog in oog met de doelman raak (5-2). Terstond floot scheidsrechter van Duinen af, waarna de drie punten onder de muzikale omlijsting van de uit Kollum afkomstige bareigenaar, zanger/dj Johnny de Vries, werden gevierd. Daar Trynwalden geen punten mocht bijschrijven, is rechtstreekse degradatie voor Waskemeer afgewend. Nu WTOC van de koploper wist te winnen en Twijzel van de nummer 2 op de ranglijst, heeft de overwinning van Waskemeer niet tot een wisseling op de ranglijst voor de groenhemden geleid. Echter, door het gelijke spel van Dokkum en het verlies van Rijperkerk zitten de nummers 9 tot en met 13 op slecht drie punten van elkaar verwijderd, waardoor het ontlopen van nacompetitie nog niet is beslist. Dinsdagavond speelt Waskemeer het lastige uitduel tegen Zwaagwesteinde, welke volop in de race is voor een periodetitel. In eigen huis werd er met maar liefst 0-5 van Zwaagwesteinde verloren. De aftrap op sportpark de Wieken zal dinsdagavond om 20:00 uur plaatsvinden. Bekijk hieronder de door Jaco Jonkman gemaakte wedstrijdfoto's.
1 Anjum 1 0 0
2 Dokkum 1 0 0