Volle buit voor Waskemeer bij hervatting tweede seizoenshelft

Volle buit voor Waskemeer bij hervatting tweede seizoenshelft Waskemeer heeft aan de eerste competitiewedstrijd na de winterstop drie punten overgehouden. Op sportpark het Harddraverspark werd hekkensluiter v.v. Dokkum verslagen. Ondanks dat de groenhemden (deze middag in het blauw gekleed) de bovenliggende partij was, kwam de overwinning niet eenvoudig tot stand. Na een 1-0 voorsprong voor de thuisploeg werd het uiteindelijk 2-4 voor de gasten. Doelpuntenmakers aan de zijde van Waskemeer waren Regillio Holder en driemaal Bouwe Veenstra. Laatstgenoemde bekroonde hiermee zijn terugkeer, na een afwezigheidsperiode van de eerste seizoenshelft in verband met een buitenland studie, meer dan verdienstelijk. Onder lastige omstandigheden werd er om half 3 afgetrapt in Dokkum. De ontzettend krachtige wind zorgde er mede voor dat er zo nu en dan onvoorspelbare situaties optraden: zwabberende schoten, ballen die recht naar beneden kwamen of vrije trappen en corners die nauwelijks genomen konden worden. Desondanks poogde Waskemeer de voetballende oplossing te zoeken en waren het de gasten die meer tot de lange bal besloten over te gaan. In een groot gedeelte van de eerste helft was het spel van de gasten te slordig, waardoor voornamelijk het eerste bedrijf uit veel strijd bestond. Nadat Waskemeer enkele mogelijkheden onbenut had gelaten, kwam Dokkum op voorsprong na slordig balverlies op het middenveld. Erg lang kon de thuisploeg niet van de voorsprong genieten. Nadat een voorzet van Jurrien Hummel te scherp leek, was aanvaller Veenstra toch nog een ieder te vlug af en schoot de bal op merkwaardige wijze in de kruising. Nog geen twee minuten later werd aanvoerder Holder diep gestuurd door Rik Haven die een ongelukkige eerste helft kende. De diepte pass was daarentegen opmaat en Regillio Holder schoof de bal beheerst langs de doelman. Daar waar de gasten nog enkele mogelijkheden onbenut lieten, was dit vlak voor rust ook zeker eenmaal het geval aan de zijde van de gastheren. Aanvaller Jongeling faalde oog in oog met Mechiel van Valen die met een fraaie reflex als winnaar uit de strijd kwam. Na rust domineerden de Ooststellingwervers nog meer dan in de eerste helft. Er werden nagenoeg geen kans weggegeven en er werden aardige aanvallen op de mat gelegd. Dit resulteerde dan ook in een grotere voorsprong. Een prachtige steekpass van Jurrien Hummel bereikte Bouwe Veenstra, welke opnieuw het net wist te vinden (1-3). Terstond werd de jeugdige Sander Visser binnen de lijnen gebracht voor Jelmer Haites. Nadat Jurrien Hummel de paal had getroffen vanuit een technisch goed uitgevoerde draaibeweging en enkele vrije trappen niet het gewenste resultaat hadden opgeleverd, werd met nog tien minuten te spelen Jurrien Hummel gewisseld voor Tim Haven. Met nog drie minuten op de klok kwam Dokkum er middels een spaarzame counter uit. Het gevaar werd gestopt, maar vanuit de toegekende standaard situatie ontstond vanuit het niets de aansluitingstreffer. Waskemeer liet zich niet van de wijs brengen en scoorde in de absolute slotfase de 2-4. Op aangeven van uitblinker in de tweede helft, Willem de Jong, kon Veenstra door de defensie heen snijden om vervolgens koelbloedig af te ronden en daarmee zijn derde doelpunt bij te mogen schrijven. Douwe van der Mei raakte bij het feestgedruis geblesseerd, waardoor ook de niet geheel fitte Tjeard Haites nog even binnen de lijnen kwam. Door deze overwinning blijft Waskemeer op de achtste positie van de ranglijst verkeren, maar neemt het iets meer afstand van de staart in de competitie. Volgende week wacht een zware tegenstander, zijnde Zwaagwesteinde. De ploeg van oefenmeester Klaas Zandberg, welke volgend jaar hoofdtrainer van de groenhemden gaat worden, heeft na enkele verlies partijen afgelopen weekend eveneens gewonnen. Waskemeer heeft nog nimmer van Zwaagwesteinde gewonnen, maar wanneer men aansluiting met de subtop wil vinden, zal daar verandering in gebracht moeten worden. De aftrap op sportpark 't Ald Leger vindt om 14:00 uur plaats. Onderstaande wedstrijdfoto's zijn van Jaco Jonkman afkomstig.
10/11 SDS 1 Waskemeer 1 4 - 1
1 Zwaagwesteinde 1 26 54