Waskemeer 3 wervelt langs ACV

Waskemeer 3 wervelt langs ACV Afgelopen zaterdag kwam Waskemeer 3 van leider Zandberg in actie tegen ACV 7. De Asser Christelijke Voetbalvereniging (ACV) is opgericht op 8 april 1939 en is inmiddels één van de grootste verenigingen van Assen en omstreken met ruim 1000 leden. De tegenstander was vooraf terug te vinden op de zevende plaats op de ranglijst, terwijl Waskemeer door het geringe aantal gespeelde wedstrijden op een een-na-laatste plaats stond. Echter had het derde de afgelopen twee wedstrijden gewonnen en hierdoor was het vertrouwen in een goede afloop bij leider Zandberg groot! Om 13:00 werd de reis ingezet vanuit Waskemeer naar Assen. Bij aankomst op het Catawiki-sportpark bleek dat ook in Drenthe de gevoelstemperatuur ver onder het vriespunt lag. Hierdoor leek het Zandberg verstandig om eerst de warmte van de kantine op te zoeken, waarna een half uur voor de wedstrijd de kleedkamer werd opgezocht. Nadat iedereen de groen-zwarte tenues aan had nam de leider het woord. In zijn speech maakte hij het belang van de wedstrijd duidelijk, aangezien bij winst twee plaatsen geklommen werd op de ranglijst. Daarnaast kondigde hij aan dat na afloop een kratje gerstenat te wachten stond! Tot op het bot gemotiveerd ging de selectie daarna het veld op om te beginnen met intrainen. De tegenstander bleek een jonge ploeg te zijn die aan een serieuze warming-up (inclusief uitgezette pionen) bezig was. Waskemeer liet zich hierdoor niet van de wijs brengen en na een warming-up van een kwartier werden de koppen nogmaals bij elkaar gestoken om de puntjes op de spreekwoordelijke i te zetten. Hierna riep scheidsrechter Bos de aanvoerders bij elkaar, waarna hij om stipt 14:30 de wedstrijd in gang floot. De volgende mannen stonden bij Waskemeer aan de aftrap:

De Vos v. Burgsteden / De Boer / Veenhuizen / Rinzema Visser / Haites / S. v.d. Veen / Bouma Van der Meer / K. v.d. Veen

De eerste minuten van de wedstrijd gingen gelijk op. Toch kwam ACV uit het niets op een 1-0 voorsprong doordat de spits uit een corner beheerst de bal in de verre hoek kopte. Waskemeer ging echter niet bij de pakken neerzitten en bleef volop de aanval zoeken. Nog geen twee minuten later was het alweer gelijk. Van der Meer werd in het strafschopgebied onreglementair onderuit geschopt, waarna Bouma met z’n eerste balcontact van de wedstrijd de penalty benutte. Waskemeer bleef geconcentreerd voetballen en werd steeds sterker. Een doelpunt hing in de lucht en na +/- 30 minuten spelen was het zover. Bouma stuurde Haites diep, waarna laatstgenoemde één-op-één met de keeper de bal beheerst in het dak van het doel schoot. Zandberg bleef ondertussen z’n manschappen gepassioneerd aanmoedigen op jacht naar de 1-3. En die kwam er! Een uittrap van de uitstekend keepende De Vos werd vanuit het middenveld verlengd op Van der Meer. Deze legde de verdediging van ACV in de luren en passeerde beheerst de keeper. Vlak voor de rust werd het uit het niets 2-3 door een Kelderklasse momentje. Hierna zocht Waskemeer de warmte van de kleedkamer op, waar Zandberg het woord nam. Hij motiveerde z’n spelers tot op het bot en voerde een paar tactische wijzigingen door. De uitmuntend spelende v. Burgsteden werd vervangen door Uithoff. De tweede helft liet hetzelfde spelbeeld zien als de eerste helft. Waskemeer bleef de bovenliggende partij en de verdediging onder leiding van captain De Boer stond als een huis. De ballen die toch op doel kwamen waren een prooi voor keeper De Vos. Tien minuten in de tweede helft kreeg Bouma een grote kans, maar deze schoot vanaf de rand van de zestien de bal richting de ring van Assen. Een kwartier voor tijd kwam de uiteindelijk toch de bevrijdende 2-4 op het bord. De Boer speelde de bal diep richting de cornervlag op de vrijstaande Bouma. Deze maakte optimaal gebruik van z’n snelheid en bereikte met z’n tweede assist van de middag Douwe Haites, die uitstekend voor z’n man kwam en z’n tweede van de middag binnen schoot. Dit was het signaal voor leider Zandberg om de moegestreden Bouma te wisselen voor zichzelf. Koud in het veld volgde het hoogtepunt van de wedstrijd. Zandberg werd diep gestuurd op rechts, waarna hij de ver uitgekomen keeper omspeelde. Daarna slalomde hij á la Messi langs twee verdedigers en schoot de bal richting de verre hoek. Echter gooide een windvlaag roet in het eten aangezien de bal langs de verkeerde kant van de paal ging. Het enige wat restte was een ovationeel applaus van het aanwezige publiek. Vijf minuten voor tijd voerde Zandberg z’n laatste wissel door. Stellingwerf kwam erin voor Visser, waarmee Zandberg de nodige extra ervaring in het veld bracht om de eindoverwinning over de streep te trekken. Dit lukte en na 90 minuten zuivere speeltijd vond de goed fluitende scheidsrechter van dienst het mooi geweest en floot voor het einde. Na het schudden van de handen werd de warmte van de kleedkamer weer opzocht, waar een groot feest losbarstte! Dit feest verplaatste zich daarna naar de kantine in Waskemeer, waar tot in de late uurtjes werd doorgegaan. Door deze overwinning is Waskemeer 3 opgeklommen naar de achtste positie op de ranglijst en heeft het de aansluiting gevonden met de middenmoot. Zandberg heeft laten zien dat hij z’n zaakjes goed op orde heeft en dat hij naast een goede voetballer ook een getalenteerd leider is! De derde overwinning op rij smaakt natuurlijk naar meer. Volgende week is Waskemeer vrij, waarna het op 31 maart om 16:00 mag aantreden op het eigen sportpark ’t Ald Leger tegen Leo Loon. De toegang is gratis. U komt toch ook?!
1 Boerakker 2 0 0
2 Donkerbroek 2 0 0