Waskemeer blijft steken op gelijkspel tegen Zwaagwesteinde.

Waskemeer blijft steken op gelijkspel tegen Zwaagwesteinde. Dinsdagavond stond in een tijdsbestek van elf dagen het vierde duel voor Waskemeer op het programma. Ditmaal het uitduel tegen Zwaagwesteinde op sportpark De Wieken. De Readtsjes doen nog volop mee in strijd om de derde periodetitel en hebben in competitieverband in 2018 alleen nog maar van koploper ’t Fean 58 verloren. Door doelpunten van Wymer de Vries (1-0) en Hedzer van Veen (1-1) waren beide ploegen genoodzaakt de punten na negentig minuten te verdelen. In de openingsfase ondervond Waskemeer de kwaliteiten van de thuisploeg. Zwaagwesteinde had de overhand, waarbij de groenhemden in het eerste bedrijf geen antwoord had op het bewegelijke combinatiespel van de thuisploeg. Desondanks waren er kansen over en weer, waarbij er het eerste half uur aan beide zijden niet werd gescoord. Na ruim een half uur spelen kwam Waskemeer, dat strijdt voor haar laatste kansen voor rechtstreeks lijfsbehoud, op achterstand. Een zondagsschot van Wymer de Vries aan de rand van het strafschopgebied werd van richting veranderd, alwaar doelman Beijert kansloos het nakijken had (1-0). Aan beide zijden ontstond enige dreiging zonder echt gevaarlijk te worden. Echter, eenmaal leek Waskemeer in de persoon van Bouwe Veenstra de gelijkmaker te kunnen gaan maken. Een diepe pass werd binnen het strafschopgebied door de hardwerkende aanvaller over de doelman heen gekopt, waarna een botsing ontstond doordat de keeper simpelweg te laat bij de bal was. Beide personen in kwestie gingen naar de grond, waarbij de leidsman verzuimde een strafschop aan Waskemeer toe te kennen. Nadat het spel enkele minuten stil had gelegen moest de doelman het veld noodgedwongen verlaten, voor hem kwam reserve keeper Kleefstra binnen de lijnen. De tweede helft begon van beide zijden enigszins aftastend. Waskemeer besloot na enige minuten te hebben gespeeld enkele wijzigingen in de formatie door te voeren en bracht daarbij Rik Haven binnen de lijnen voor de licht aangeslagen Mark Veldman. Met de gewijzigde formatie kreeg Waskemeer meer vat op het duel, waarbij enkele goede kansen volgden. Een voorzet van Douwe van der Mei belandde op het hoofd van Bouwe Veenstra, welke naast kopte. De groenhemden moesten echter tot de 75e minuut wachten op de gelijkmaker. Middenvelder Hedzer van Veen wist een door de doelman afgeslagen voorzet over alles en iedereen heen in het doel te plaatsen (1-1). De groenzwarte brigade leek in de slotfase fysiek er iets beter op te staan dan de gastheren en streed voor wat het waard was, waarbij het nog enkele aardige mogelijkheden kreeg. Bouwe Veenstra wist over de flank door te breken en gaf een afgemeten voorzet op de inlopende Douwe van der Mei. Jammerlijk genoeg voor Waskemeer, kon een verdediger van Zwaagwesteinde er nog een been tegen aan zetten, waardoor van der Mei niet tot een schot kon komen. Aan de andere zijde van het veld mocht Waskemeer niet klagen dat Zwaagwesteinde een vrije kop kans onbenut liet. Een uitstekende reflex van Wietse Jan Beijert lag hieraan ten grondslag. Daarnaast zou één der Waskemeerders volgens de thuisploeg de bal met de hand hebben beroerd. Daar ook in de eerste helft een vergelijkbare situatie aan de zijde van Zwaagwesteinde onbestraft was gebleven, bleven beide ploegen ook daarin in evenwicht. In de absolute slotfase had de hardwerkende Mitchell Schievels een grote kans om voor de groenhemden de volle buit te realiseren. Op snelheid troefde de aanvaller de defensie af en kon tussen twee verdedigers door nog op doel schieten. Helaas verdween de inzet van de aanvaller op het been van de uitkomende keeper, waardoor het alsnog gelijk bleef. Over de gehele wedstrijd bekeken een terechte uitslag, al had Waskemeer op basis van het slotakkoord stiekem op meer gehoopt. Door dit gelijke spel blijven de groenhemden in de gevarenzone van de nacompetitie voor lijfsbehoud bivakkeren. Komende zaterdag speelt Waskemeer het moeilijke thuisduel tegen lijstaanvoerder ’t Fean 58 op sportpark ’t Ald Leger. De aftrap vindt om 14:00 uur plaats.
1 Anjum 1 0 0
2 Dokkum 1 0 0