Waskemeer dendert door naar 2e ronde A toernooi LVG

Waskemeer dendert door naar 2e ronde A toernooi LVG Nadat Waskemeer zich via het B- toernooi op het Leekster Voetbalgala had geplaatst voor de poulefase van het A- toernooi, mocht het team afgelopen woensdag aantreden tegen Gomos, Aduard 2000, DIO Oosterwolde en Harkema Opeinde. De resultaten van de groen zwarte brigade waren dermate goed, dat Waskemeer er in is geslaagd om zich ook te plaatsen voor de 2e ronde van het prestigieuze A toernooi. Afgelopen woensdagavond speelden de groenhemden het eerste duel in de poulefase tegen Harkema Opeinde, welke men ook zal treffen tijdens de B- finale die gespeeld zal worden op de gala avond van 13 januari 2018. Beide ploegen speelden in de openingsfase, wellicht met het oog op de finalewedstrijd, behouden ten einde niet het achterste van hun tong te hoeven laten zien. Dankzij handelend optreden van Wietse Jan Beijert kwam Harkema Opeinde niet op voorsprong. Terstond brak Mitchell Schievels de ban door de uitblinkende doelman van de Harrekieten te passeren. Enkele goede kansen volgden, waarna het relatief snel 3-0 werd voor Waskemeer. De volledige productie kwam in dit duel op naam van Mitchell Schievels. De groenhemden werden in de resterende fase iets slordiger en de ploeg van de sympathieke trainer Willem Schokker wist terug te komen tot 3-1. Gelet op de specifieke kwaliteiten van de groen gele formatie uit Harkema en het vertoonde spel later op de avond, is de finale op voorhand alles behalve beslist en belooft het een spannend duel te gaan worden om de Duurt Louwes trofee. Nadat Waskemeer in het eerste duel drie punten mocht bijschrijven, kwam het daarna uit tegen Gomos, koploper in de zondagse tweede klasse. Beide selecties waren aan elkaar gewaagd, waarbij het spel op en neer golfde. Op aangeven van JO-19 junior Seijo van der Veen wist Mitchell Schievels de Friezen weer op gelijke hoogte te brengen, nadat eerder een fantastische uithaal van Hofsteenge onhoudbaar in de kruising belandde. Gomos kwam terstond wederom op voorsprong, maar de Waskemeerders wisten verdienstelijk terug te komen en kwam zelfs nog even op voorsprong (3-2). Uit eindelijk kwamen de spelers uit het Esdorp middels een slotakkoord op gelijke hoogte, waarmee de punten werden verdeeld. Aansluitend mochten de groenhemden zich opmaken voor de derby tegen DIO Oosterwolde. In een aftastende openingsfase gaven beide ploegen nauwelijks ruimte weg, waardoor er voor de neutrale toeschouwer weinig viel te genieten. Nadat DIO Oosterwolde de openingstreffer wist te maken, was het Mitchell Schievels die verdienstelijk uithaalde (1-1), waarmee hij diens tiende doelpunt op het toernooi maakte en voorlopig topscoorder van het toernooi is. DIO Oosterwolde moest diverse malen aan de onreglementaire handrem trekken om de scoringsdrang van Waskemeer te kunnen stuitten. Met nog minder dan een kwartier te spelen resulteerde dit in een klein opstootje tussen de degelijk spelende Gydo Jagersma en de spelmaker van Oosterwolde, Joska Nendissa. Nadat beide kemphanen op het strafbankje mochten plaatsnemen, kreeg Waskemeer de betere kansen in het duel. Sander Visser en Mitchell Schievels wisten beiden de doelman niet te passeren. In de omschakeling was het DIO Oosterwolde, welke de winnende 2-1 produceerde. Gelet op het aantal behaalde punten in de poule, mocht Waskemeer in de slotduel gelijkspelen tegen Aduard 2000 om door te gaan naar de 2e ronde van het A toernooi. De manschappen uit "Auwerd" hadden een overwinning nodig om zich te kunnen plaatsen voor de volgende ronde, aangezien men deze avond te laat op dreef was gekomen. Door veel energie in de wedstrijd te leggen en voornamelijk fysiek spel te hanteren, waarbij het forse overtredingen en vasthouden niet schuwde, wisten de Groningers er een spannend duel van te maken. De groenhemden konden ook in dit duel beschikken over spelmaker Freddy van der Velde, welke op juiste moment zowel accelereerde alsmede ook temporiseerde, dit tot ongenoegen van het publiek van Aduard 2000. Ondanks een relatief vroege 1-0 achterstand, was het Teggo Peeters die de vrije trap van Freddy van der Velde beheerst binnenschoot bij de tweede paal. Terstond was ook Rik Haven bij de tweede paal succesvol. Nadat Aduard 2000 met nog enkele minuten te gaan op gelijke hoogte kwam, werd het nog even spannend voor de groenhemden. Middels een uitstekende pass van Freddy van der Velde was het Seijo van der Veen die verrassend de bal voor wist te geven. Schievels kwam een teenlengte tekort om de bal binnen te prikken. In de absolute slotfase hadden de Groningers nog een mogelijkheid op de overwinning, maar de voorzet verdween over de zijlijn. Dankzij dit gelijke spel is Waskemeer tweede geworden in de poulefase op het A- toernooi. Afhankelijk van de resultaten in de andere poules op donderdag 28 en zaterdag 30 december 2017, zal bekend worden tegen welke teams Waskemeer op zaterdag 6 januari a.s. mag aantreden voor een felbegeerde plaats in de kwartfinales van het A- toernooi die net als de B finale gehouden zal worden op de gala avond van 13 januari a.s.. Komende zaterdag zal een afvaardiging van het team uitkomen op het Sylvester Toernooi te Oosterwolde. Aansluitend speelt de groen zwarte brigade op zaterdag 6 januari in Leek tijdens de 2e ronde van het A toernooi. Bekijk hieronder enkele wedstrijdfoto's, welke door Jaco Jonkman zijn gemaakt.
1 Anjum 1 0 0
2 Dokkum 1 0 0