Waskemeer JO15 wint topper tegen Stanfries

Afgelopen weekend stond de topper voor de JO15 op het programma tegen Stanfries JO15-2. De gastheren uit Appelscha waren net als Waskemeer nog ongeslagen dit seizoen, maar stonden doordat ze een wedstrijd minder gespeeld hadden op de 2de plaats achter de JO15. Door de vele afgelastingen van de afgelopen weken moet Waskemeer op papier nog 2 wedstrijden spelen tegen lager geplaatste teams, maar deze zullen door de winterstop niet meer ingehaald worden. Desondanks voelde deze wedstrijd als de kampioenswedstrijd en was Waskemeer tot op het bot gemotiveerd om de drie punten mee te nemen naar Waskemeer.

Op een zwaar en vooral glad veld was het Sander die de wedstrijd in gang zette door de aftrap te nemen. Waskemeer nam gelijk het initiatief en zette de Stanfries onder druk. Aanvallen via de vleugels met Anne en Aren resulteerde echter niet in grote kansen. Na tien minuten spelen was het echter toch raak. Na een uitstekende combinatie tussen Aren en Sander op de rand van de 16-meter was het Sander die met een snoeihard schot de bal tegen de touwen jaagde. Stanfries liet de koppen echter niet hangen en werd onder andere gevaarlijk via hun boomlange spits. Toch was het een kwartier voor rust wederom Sander die met een bekeken schot de marge op twee bracht. Waskemeer dacht hierna de wedstrijd in handen te hebben maar kwam van een koude kermis thuis. Een voorzet vanaf rechts werd door de rechtsvoor van Stanfries in de kruising geschoten. Hierdoor ging Waskemeer met een 2-1 voorsprong de rust in. Tijdens de thee werden er wat tactische wisselingen doorgevoerd door de technische staf. Zo werd Sander als laatste man gepositioneerd en schoof Rik door als aanvallende middenvelder. Dit bleek een uitstekende zet want Rik werd in de 1ste minuut van de tweede helft diep gestuurd en passeerde met een bekeken schuiver de kansloze keeper. Waskemeer dacht wederom op rozen te zitten maar ook ditmaal knokte Stanfries zich terug in de wedstrijd. De gastheren schuwde de fysieke duels niet en de JO15 had het hier zichtbaar moeilijk mee. Toch had Stanfries de hulp van Sander nodig om de aansluitingstreffer te maken. Een iets te korte terugspeelbal werd door een aanvaller langs invalkeeper Egbert geschoten. Waskemeer was even aangeslagen maar rechte daarna als de team de ruggen. Als een ware kampioensploeg vocht het zich terug in de wedstrijd. Sander herpakte zich uitstekend door Rik diep te sturen waarna deze door de verdediging van Stanfries walsde en vuurde op de goal. De keeper zat er nog met zijn vingertoppen aan maar was niet bij machte om de bal te keren. Hierna was het verzet van Stanfries definitief gebroken en had Waskemeer de wedstrijd in handen. Kansen werden gecreëerd door Lasse en Frits maar deze hadden het vizier niet op scherp staan. Toch kwam de JO15 uiteindelijk op een 5-2 voorsprong doordat Rik met z’n zevenmijlslaarzen door de verdediging van Stanfries stapte en beheerst z’n derde van de middag binnen schoot. Dit was het signaal voor de scheidsrechter om te fluiten voor het einde van de wedstrijd. Dit resulteerde in een vreugde-uitbarsting bij de groen-zwarten waarna de JO15 feestend met drie punten op zak de terugreis inzette naar Waskemeer.

Door deze overwinning is Waskemeer als enige in de competitie ongeslagen gebleven dit seizoen en voelt het daarom als een kampioenschap (zei het officieus). De JO15 heeft de afgelopen maanden laten zien dat het tot mooie dingen in staat is. De spelers gingen voor elkaar door het vuur en de 1ste plaats voelt daarom ook als een ware teamprestatie. Volgend jaar zal de JO15 een niveau hoger gaan spelen en zal duidelijk worden of het dan ook mee kan draaien in de top. De afgelopen maanden maken echter dat Waskemeer de voorjaarscompetitie vol vertrouwen tegemoet gaat!

1 Gorredijk JO15-4 0 0
2 Marum JO15-3 0 0