Waskemeer legt Dokkum in tweede helft over de knie

Waskemeer heeft zaterdagmiddag het belangrijke uitduel tegen Dokkum in strijd tegen nacompetitie gewonnen. Na een moeizame eerste helft sloeg de equipe uit Waskemeer in de tweede helft toe. Mitchell Schievels opende na ruim 50 minuten de score, waarna Bouwe Veenstra 10 minuten later de eindstand liet noteren. Beide ploegen eindigden met tien spelers, Dokkum wegens een directe rode kaart, Waskemeer in verband met een hoofdblessure van Hedzer van Veen, nadat er reeds driemaal was gewisseld. Met nog twee wedstrijden te gaan, is het in strijd voor rechtstreeks lijfsbehoud nog alles behalve beslist.

Nadat de plaatselijke dj vanaf de tribune diens opzwepende repertoire voor de thuisploeg had afgerond, was het scheidsrechter Secur uit de provincie Groningen die voor de aftrap floot. Dokkum kwam qua spel het sterkst uit de startblokken, zonder echt gevaarlijk te worden. Waskemeer speelde opportunistischer, maar kwam moeizaam door de gesloten defensie van Dokkum heen. Na een klein kwartier spelen leek Waskemeer de score te openen, maar werd het doelpunt wegens vermeend buitenspel afgekeurd. Een afgemeten vrije trap van Jurrien Hummel verdween op het hoofd van Schievels die de bal voorkopte. De inkomende Holder kopte op diens beurt raak. Zonder dat de grensrechter in eerste instantie voor buitenspel vlagde, was het scheidsrechter Secur die van mening was dat Schievels buitenspel stond. Aansluitend kwam er een sterkere fase van de gastheren. Nadat de goed spelende Herman Rozema een spaarzame verkeerde inspeelpass afleverde, kreeg Dokkum een vrije doortocht naar het doel van Wietse Jan Beijert. Oog in oog met de aanvaller kwam de ervaren Beijert als winnaar uit de strijd, waarmee hij Waskemeer op de been wist te houden. Terstond kwam Dokkum nogmaals door, waarbij de paal en in tweede instantie Holder in de weg stonden. Ook enkele afstandsschoten misten doel. Aan de andere kant van het veld was het schot van Rozema aan de rand van het strafschopgebied niet hard genoeg en was het schot van de degelijk spelende Mark Veldman een prooi voor de keeper. In de tweede helft deed Waskemeer er een schep bovenop en kon het in grote getalen meegereisde publiek al snel juichen. Tim Haven onderschepte de bal, waarna hij Mitchell Schievels bediende. De snelle aanvaller faalde niet en opende de score in het voordeel van de gasten. Dokkum kwam er niet meer uit en Waskemeer creëerde enkele goede kansen. Rond het uur spelen was het na een combinatie tussen Mitchell Schievels en Douwe van der Mei, de bij de tweede paal gepositioneerde Bouwe Veenstra die raak kopte (0-2). Dokkum wisselde een verdediger voor een aanvaller, welke zich direct van zijn slechtste kant liet zien. Een hoog ingebrachte bal leek door Sietze Keuning te kunnen worden weggekopt, ware het niet dat deze in het lichaam geslagen werd door de reeds ingevallen aanvaller. Scheidsrechter Secur zag deze onbeholpen actie en toonde de directe rode kaart. Lang kon Waskemeer niet genieten van de man meer situatie. Nadat de gasten noodgedwongen al driemaal hadden gewisseld (Douwe vd Mei voor Jurrien Hummel, Hedzer van Veen voor de energieke Rik Haven en Tjeard Haltes voor Mark Veldman), kwamen Haites en van Veen met de hoofden tegen elkaar. Beiden hadden behoorlijk hoofdletsel aan het voorval overgehouden, waarbij alleen Haites nog door kon spelen. Beide ploegen kregen nog enkele mogelijkheden, gescoord werd er niet meer, waardoor de drie punten bijgeschreven konden worden. De euforie tijdens de busreis retour was bij de gasten dan ook groot. Middels deze overwinning doet Waskemeer nog volop mee voor rechtstreeks lijfsbehoud. Daar alleen WTOC als enige concurrent verloren heeft, blijft het ongemeen spannend in de staart van de ranglijst. Volgende week wacht het pittige uitduel tegen de kampioen uit Surhuisterveen.
1 Anjum 1 0 0
2 Dokkum 1 0 0