Waskemeer legt ruw spelend VIOD Driezum over de knie.

Waskemeer legt ruw spelend VIOD Driezum over de knie. Op sportpark Treffers Heech te Driezum heeft Waskemeer zaterdagmiddag goede zaken gedaan door de thuisploeg, VIOD Driezum, met 0-4 te verslaan. Ondanks dat de gasten uit Ooststellingwerf in de eerste helft niet uit wisten te blinken, stond het bij de rust met 0-2 voor. De manschappen van Rob de Jong konden middels een betere tweede helft uitlopen tot een 0-4 score, waarmee de punten werden veiliggesteld. De productie kwam via aanvoerder Regillio Holder, Willem de Jong en tweemaal Nicky Smid tot stand. De groenhemden kwamen deze middag niet in de problemen, waardoor de overwinning verdiend te noemen is. Nadat scheidsrechter Pool uit Rottevalle voor de start van het duel had gefloten, zag het publiek een gelijkopgaande wedstrijd, waarbij de thuisploeg vanuit de tweede lijn diverse schoten op het doel van Mechiel van Valen afvuurde. Geen enkele inzet belandde tussen de palen, maar doordat Waskemeer voornamelijk te tam was bij het veroveren van de tweede bal, was het de thuisploeg die voor enige dreiging zorgde. Desondanks kwamen de groenhemden na ongeveer 20 minuten te hebben gespeeld op voorsprong. Een uitstekende combinatie op het middenveld tussen Regillio Holder en Douwe van der Mei, laatstgenoemde startte deze competitie voor de eerste maal in de basis na een enkel kwetsuur, bracht van der Mei op de rechterflank in de positie om de bal voor te trekken. Diens afgemeten voorzet kon door aanvaller Nicky Smid teruggelegd worden met het hoofd, waarna Holder alweer was aangesloten en de score wist te openen. De thuisploeg kon de groenhemden veelal niet voetballend dezelfde weerstand bieden, waardoor veelvuldig het al dan niet onreglementaire contact werd gezocht. Scheidsrechter Pool kon dan ook niet anders dan veelvuldig tot het geven van een vrije trap overgaan. Dat dit ten koste van de snelheid in het spel ging, was louter in het voordeel van de gastheren. Naarmate de wedstrijd vorderde, was het voornamelijk Waskemeer dat voor het gevaar zorgde. Nadat Willem de Jong diens vrije trap over zag gaan, Regillio Holder in een kansrijke situatie terug werd gevlagd wegens vermeend buitenspel, de mee opgekomen Rik Haven zijn inzet net over het doel zag verdwijnen en Tim Haven zijn afstandsschot gepakt zag worden, was het vijf minuten voor de rust alsnog raak. Na een aardige combinatie in de achterhoede, werd aanvoerder Holder via de lucht gezocht. Doordat een verdediger van de thuisploeg de bal met het hoofd beroerde, mocht de in eerste instantie in buitenspel verkerende Holder alsnog doorgaan. De routinier was niet zelfzuchtig en gaf de bal breed op Nicky Smid die beheerst raak schoot. In de tweede helft wist Waskemeer wat vaker aan de fysieke acties van VIOD Driezum te ontkomen, werd vaker de tweede bal gewonnen en ontstond er voetballend gezien nog meer dreiging. Een van de mooiere wapenfeiten was het diagonale schot van Nicky Smid op aangeven van Tim Haven. Een schitterende hoge bal van Haven, werd ineens door Smid op de pantoffel nipt overgeschoten. Ook dacht diezelfde Smid de 0-3 aan te tekenen, maar de grensrechter had buitenspel geconstateerd. Tevens kon ook een prachtige crosspass van de degelijk spelende Mark Veldman niet tot doelpunt verwerkt worden. Waskemeer wist echter na een uur te hebben gespeeld de marge te verhogen door alsnog een derde treffer te maken. Regillio Holder, welke voortdurend middels verschijnende overtredingen kort gehouden werd, kon aan de rand van het strafschopgebied vanaf de rechterflank ingespeeld worden. In zijn actie ging hij naar de grond, maar kon daarbij de bal nog breed geven op Nicky Smid die middels een bekeken schot de 0-3 op het scorebord liet noteren. Terstond besloot oefenmeester de Jong om te wisselen, waarbij in eerste instantie Douwe van der Mei het veld verliet voor Oene Bouma en enkele minuten later Mark Veldman voor Jurrien Hummel. In de resterende 20 minuten was het geloof in een goed resultaat bij de thuisploeg verdwenen en kwam de defensie onder leiding van de prima spelende Herman Rozema niet meer in de problemen. Eenmaal wist men over de rechterkant door te breken, maar de voorzet was te scherp om binnengewerkt te worden, waardoor ook doelman van Valen een redelijk rustige middag genoot. Nadat Willem de Jong met een fraaie actie nog voor dreiging had gezorgd, werd Regillio Holder in de slotfase gewisseld voor Theo Meijerhof. Na de wissel mocht Jurrien Hummel de reeds toegekende vrije trap nemen, waarbij hij invaller Meijerhof bereikte die bij zijn inzet de doelman vond. In de blessuretijd beging de thuisploeg een overtreding in het zestienmetergebied op de bewegelijke Willem de Jong, waardoor de arbiter een strafschop toekende. De Jong nam de strafschop zelf en schoot beheerst achter de keeper (0-4). Terstond floot de scheidsrechter voor het einde van het duel die verdiend door Waskemeer in een driepunter is omgezet. Volgende week wacht het thuisduel tegen SC Twijzel. De aftrap op sportpark t' Ald Leger vindt om 14:00 uur plaats. Foto's van Jaco Jonkman afkomstig.
10/11 SDS 1 Waskemeer 1 4 - 1
1 Zwaagwesteinde 1 26 54