Waskemeer moet punten aan ruw spelend Twijzel laten

Waskemeer moet punten aan ruw spelend Twijzel laten Zaterdagmiddag stond op sportpark de Moune het duel tussen s.c. Twijzel en v.v. Waskemeer op het programma. Op voorhand een belangrijk duel in de onderste regionen van de ranglijst. Naast de drie punten die er te verdelen waren, zou de winnaar van het duel zich komende week, al dan niet tijdelijk, boven de nacompetitie-streep plaatsen. Ondanks dat Waskemeer met een gehavende selectie moest aantreden en daarnaast binnen enkele minuten een strafschop tegen kreeg, omdat de bal van dichtbij tegen de hand van JO-19 speler Remco Melles zou zijn aangespeeld, waren de groenhemden in voornamelijk de eerste helft ronduit de bovenliggende partij en had het de meeste kansen. Daar Waskemeer zich zelf in het eerste uur verzuimde te belonen met enkele doelpunten, moesten de groenhemden in de tweede helft aanvallend gezien telkens meer risico's nemen, waardoor ruimtes in de defensie ontstonden. De ronduit hard spelende thuisploeg wist hiervan optimaal te profiteren, waarmee het uiteindelijk 4-0 werd. Gelet op het spelbeeld, het aantal gecreëerde kansen en de beleving bij de groenhemden, waren er afdoende aanknopingspunten te vinden om het resterende gedeelte van de competitie met vertrouwen tegemoet te zien. Bij de eerste uitbraak van de thuisploeg werd het strafschopgebied bereikt. Een voorzet verdween naar verluidt op de hand van JO-19 speler Remco Melles. Een penalty werd toegekend, welke onhoudbaar voor doelman Beijert door de ervaren van der Valle werd binnengeschoten. Terstond liet Waskemeer van zich horen. Een corner van Tim Haven belandde via Regillio Holder op de lat. Bij de tweede corner werd Rik Haven onderuit gemaaid, waarna Mitchell Schievels de vrije trap naast schoot. Twijzel begon direct het spel te temporiseren, wat toegestaan werd door de leidsman. De derde corner was opnieuw gevaarlijk. Douwe van der Mei kopte de bal door, waarna Holder uit de draai op doel schoot. Zijn inzet werd door de rechtsachter van de lijn gehaald. Ook een vrije trap van Tim Haven werd door Schievels, welke een ongelukkige middag kende, naast gekopt. De manschappen van trainer Dick Groen beperkten zich tot snelle uitbraken, waarbij eenmaal de paal werd gevonden. De overige acties belandden niet tussen de palen of waren een eenvoudige prooi voor Wietse Jan Beijert. Twijzel moest zich voornamelijk terugtrekken op de eigen speelhelft en hadden talrijke overtredingen nodig om de aanvalsdrift van Waskemeer te doen keren. Scheidsrechter Spinder trad onvoldoende op door alleen vrije trappen toe te kennen zonder te waarschuwen of de bijpassende kaart te verstrekken. Nadat de beste man aan de zijde van Waskemeer, Regillio Holder, tot vervelends toe onreglementair naar de grond werd gewerkt, ging Patrick Huizenga wederom over de schreef. Een buitensporig harde ingreep op Bart Roijenga  werd ingezet, waarbij Waskemeer de ervaren verdediger noodgedwongen moest wisselen na deze charge en Huizenga eindelijk de gele kaart getoond kreeg. Nadat het spel na enkele minuten stil te hebben gelegen weer verder kon, was het Douwe van der Mei die op aangeven van de hardwerkende Bouwe Veenstra, welke bij zijn eerste overtreding de gele kaart op zijn naam kreeg, geen raad wist met de vrije schietkans. Ondanks dat het spel diverse malen stil had gelegen werd er tot ongenoegen van Waskemeer door de scheidsrechter geen blessuretijd verstrekt. In de tweede helft leverde Tim Haven een goede voorzet af, welke net het doel mistte. In de omschakeling wist Wietse-Jan Beijert redding te brengen bij een counter. De keeper kwam als winnaar uit de één op één situatie. Na zo'n vijftig minuten te hebben gespeeld ging de voor Bart Roijenga ingevallen Oene Bouma in de fout en kon Twijzel opnieuw gevaarlijk uitbreken voor het doel van Beijert. Ditmaal werd de kans wel benut door de thuisploeg. Waskemeer bleef tevergeefs opzoek gaan naar de aansluitingstreffer. Twijzel bleef hard ingrijpen om het offensief van Waskemeer te ontregelen. Van der Valle ging daarbij ruim over de schreef en kreeg geel, waarbij tot ieders verbazing de aanvoerder van Waskemeer weer opkrabbelde en door kon spelen. Waskemeer wist tot tweemaal toe ook bij enkele scrimmages in een overvol strafschopgebied niet het doel te vinden. Ook Douwe van der Mei kon geen doeltreffen uit een onmogelijke hoek (net naast) en Regillio Holder zag opnieuw diens inzet op de lat uiteen spatten. Nadat de grensrechter voor de tweede maal deze middag voor buitenspel de vlag omhoog stak, werd hij door de opspringende bank van Twijzel onder druk gezet, waarbij de gewisselde Patrick Huizenga het veld inliep en voor de grensrechter ging staan. Scheidsrechter Spinder vond dit toelaatbaar en liet zijn assistent verbaasd alleen achter. Nadat de jonge Sander Visser binnen de lijnen was gekomen voor Remco Melles, wist Twijzel telkens meer van de ruimtes die er ontstonden te profiteren, waardoor de score uiteindelijk opliep tot 4-0. In de slotfase mocht Gydo Jagersma de moegestreden Tim Haven aflossen. In de absolute slotfase verdedigde de thuisploeg de bal nog eens onbestraft met de hand uit en mocht Wietze van der Valle voor de zoveelste overtreding het speelveld verlaten. Ondanks dat de nederlaag hard aangekomen is bij de gasten, biedt het vertoonde spel en met name het aantal gecreëerde kansen genoeg aanknopingspunten om aan het eind van het seizoen boven de degradatiestreep uit te komen. Tijdens het paasweekend speelt Waskemeer een tweetal thuiswedstrijden. Te beginnen zaterdag tegen Grijpskerk en op tweede paasdag tegen Rijperkerk, beide keren zal er om 14:00 uur worden afgetrapt.
1 Anjum 1 0 0
2 Dokkum 1 0 0