Waskemeer ongelukkig in slotfase en speelt gelijk tegen Twijzel

Waskemeer ongelukkig in slotfase en speelt gelijk tegen Twijzel Op sportpark ’t Ald Leger stond zaterdagmiddag het duel tussen Waskemeer en Twijzel op het programma. Op voorhand een interessante ontmoeting, daar beide verenigingen de laatste 4 seizoenen een overeenkomstig pad hebben bewandeld. Nadat Waskemeer in het seizoen 13/14 kampioen werd in de vijfde klasse en Twijzel via de nacompetitie wist te promoveren, speelden beide ploegen de drie daaropvolgende seizoenen in de vierde klasse, zonder elkaar daarbij één keer te ontmoeten,  waarna vorig jaar promotie naar de derde klasse werd bewerkstelligd. Waskemeer leek in de rust  de beste papieren te hebben op de overwinning tijdens dit onderlinge treffen, aangezien de thuisploeg met 3-1 voor stond. In een matige tweede helft van de groenhemden scoorde Twijzel binnen het uur (3-2) en in de blessuretijd (3-3), waardoor de gasten als morele winnaar deze middag het veld afstapten. Voor de gastheren scoorden Bouwe Veenstra en Mitchell Schievels (2x). Onder leiding van scheidsrechter Venekamp uit Rolde werd er om 14:00 uur afgetrapt. De gasten uit Twijzel begonnen sterk aan de eerste minuten van het duel en wisten direct gevaar te stichten voor het doel van Waskemeer. Een scrimmage voor de goal leverde bijna een openingstreffer op. Echter, de bal kon ternauwernood door keeper Boonstra en de op de lijn staande Bart Roijinga via de paal weer het speelveld in worden gebracht. Nadat de thuisploeg door dit wapenfeit van de gasten gewaarschuwd was, moest Jurrien Hummel binnen enkele minuten het veld verlaten wegens een blessure. Jan de Groot kwam voor hem binnen de lijnen. Terstond kwam Waskemeer op het middenveld als winnaar uit de strijd bij enkele duels, waarna aanvoerder Holder middels een prachtige pass Bouwe Veenstra wegstuurde, welke op diens beurt de verdediging te kijk zette en in de lange hoek raak schoot. Twijzel poogde middels verzorgt voetbal de defensie van de groenhemden te doorbreken, wat moeizaam slaagde. Desondanks wist Twijzel op gelijke hoogte te komen. Aanvaller Mitchell Schievels werd vanaf eigen helft diep gestuurd, maar werd door overduidelijke obstructie gehinderd. De aanvaller kreeg wegens commentaar op de leiding een vrije trap tegen, welke door Twijzel hoog het strafschopgebied ingewerkt werd, waarna de luchtmacht van Twijzel alerter was dan die van de thuisploeg (1-1). Waskemeer liet zich niet van de wijs brengen en leek diverse malen van de slordigheden van de gasten te kunnen profiteren. Nadat enkele kansen niet het gewenste resultaat opleverden, was het Mitchell Schievels die bij de corner van Tim Haven boven de verdediging van Twijzel uit torende en diagonaal raak kopte. Terstond was het opnieuw Schievels die raak schoot. Een goede inspeelpass van Rik Haven werd door de spits zelf klaargelegd en in een doelpunt omgezet. In de tussentijd had Twijzel via Wiebe Aardema het net gevonden bij een vrije trap. Echter, was de snelle aanvaller te vroeg ingelopen wat scheidsrechter Venekamp samen met de grensrechter constateerde. Bouwe Veenstra leek de score nog verder uit te bouwen, maar zag diens schot vlak voor rust nipt aan de verkeerde kan van de paal voorbij gaan. In de tweede helft bleef Twijzel aandringen, waarbij het poogde zoveel mogelijk de lange bal niet te hanteren. Ondanks dat de thuisploeg verdedigend weinig weg gaf, wisten de gasten na een scrimmage de aansluitingstreffer te maken. In een overvol strafschopgebied kregen de groenhemden de bal niet goed weggewerkt. Boonstra wist middels een tweetal reflexen de bal te keren, maar het derde schot van Huizenga verdween desondanks in het net. Daar Twijzel opzoek ging naar de gelijkmaker, kreeg Waskemeer de mogelijkheid om op de counter te spelen. Enkele malen kwam de thuisploeg gevaarlijk door, waaronder een goede actie van Schievels die uiteindelijk een iets te strakke voorzet op de inlopende Veenstra produceerde. Ook Tim Haven kreeg in het strafschopgebied een vrije schiet kans, maar zag zijn inzet door de keeper gekeerd worden. In tal van andere uitbraken bleken de groenhemden niet nauwkeurig genoeg om met de ruimte om te gaan die het geboden kreeg. Lange tijd dachten de groenhemden de overwinning binnen te slepen, maar in de absolute slotfase sloeg het noodlot toe. Een ogenschijnlijk ongevaarlijke situatie kon door Jan de Groot weggewerkt worden op de achterlijn. De routinier gleed uit en leverde de bal in. Twijzel profiteerde maximaal. Middels enkele passes kwam de bal voor de voeten van aanvoerder Blom, welke beheerst hoog in de lange hoek raak schoot. Na het nemen van de aftrap verdween de bal hard tegen het hoofd van één van de gasten, waarna de scheidsrechter direct afloopt en de wedstrijd gelijk eindigde. De gele kaarten werden minder gebroederlijk gedeeld, Waskemeer ontving er slechts 1, de gasten 4. Middels dit gelijke spel blijft Waskemeer op de twaalfde positie op de ranglijst hangen, maar blijft het aansluiting houden met de grote middenmoot.
1 Anjum 1 0 0
2 Dokkum 1 0 0