Waskemeer opnieuw onderuit in uitduel

Waskemeer opnieuw onderuit in uitduel Zaterdagmiddag heeft Waskemeer opnieuw een nederlaag geleden in een uitduel. Ditmaal trof Waskemeer het hoog geklasseerde v.v. Minnertsga dat een gedeeltelijke tweede plaats op de ranglijst inneemt. Daar waar de groenhemden in de eerste helft verzuimden op voorsprong te komen, was het Minnertsga die in de tweede helft dodelijk effectief bleek te zijn. Uiteindelijk werd het in een matig duel op sportpark Minnertsga een 2-0 overwinning voor de degelijke thuisploeg. In een gelijkopgaande openingsfase was het de thuisploeg die het meeste balbezit had, maar tot uitgespeelde kansen kwam het niet, waardoor er voor de toeschouwers weinig te genieten viel. Ook een straffe wind, koude temperaturen en veel neerslag maakten het onaangenaam. De betere kansen waren echter voor de gasten, welke meerdere malen gevaarlijk voor de goed acterende doelman Jorna verschenen. Na een sublieme steekpass van Hummel verscheen Schievels voor de ver voor zijn doel staande keeper. Nadat Schievels de doelman had omspeelt, schoot hij vanuit een lastige hoek op goal. Een meegelopen verdediger pareerde de bal vlak voor de doellijn. Enkele minuten later kwam de dreigende Schievels opnieuw gevaarlijk door de Bildtse defensie, maar diens schot verdween naast het doel. Daar waar een schot op doel raadzamer was geweest, bereikte ook de voorzet van Douwe van der Mei geen groenhemd. Terstond was het Hummel die op aangeven van Schievels op doel kopte. Middels de vingertoppen van doelman Jorna verdween de bal aan de verkeerde kant van de paal, waarbij de corner niets opleverde. Met nog een kwartier te spelen was het de thuisploeg die voor de eerste maal met een opgelegde kans voor doelman Bouma verscheen. Middels een goede reflex wist de keeper van Waskemeer de bal te pareren. Kort daaropvolgend was het Rik Haven die gevaarlijk doorkwam, nadat hij de één-twee met Freddie van der Velde was aangegaan. Diens schot richting de lange hoek werd met een slaande beweging van richting veranderd. De goed fluitende scheidsrechter Vonk vond dit geen strafschop, waardoor het spel verder ging. Vlak voor rust brak Minnertsga gevaarlijk door, waarbij de een schot via de buitenkant van de paal achter verdween. Na rust werd Hedzer van Veen binnen de lijnen gebracht voor Jurrien Hummel en had Minnertsga meer balbezit, waarbij het positioneel beter stond. Waskemeer kon minder eenvoudig doorbreken, zoals in de eerste helft, en moest telkens verder terug op eigen speelhelft. Nadat de groenhemden bij een vrije trap voor de thuisploeg onoplettend te werk ging, waarbij een aanvaller een goede kans kreeg zonder deze te benutten, was het na een uur spelen wel raak. Een goede combinatie zorgde er voor dat het centrum uit elkaar werd getrokken, waarna de achterlijn werd gehaald. De voorzet die volgde werd door Hoekstra binnengeschoten. Waskemeer ging op jacht naar de gelijkmaker en was enkele minuten na het tegendoelpunt gevaarlijk dichtbij de 1-1. Bouwe Veenstra torende boven de defensie van de thuisploeg uit en kon de bal net de juiste richting meegeven naar de verste benedenhoek. Echter, was het keeper Jorna die met een uiterste krachtsinspanning de bal net uit het doel wist te tikken. Waskemeer ging in de laatste tien minuten met een extra spits opportunistischer spelen, maar naast enkele ongevaarlijke corners en afstandsschoten kwam het niet. Met nog drie minuten te gaan was het de snelle Jildert de Vries die over de linkerflank doorbrak en na een passeerbeweging venijnig uithaalde in de lange hoek, 2-0. Terstond was het scheidsrechter Vonk, welke de kaarten op zak wist te houden, die voor het eindsignaal floot.
1 Anjum 1 0 0
2 Dokkum 1 0 0