Waskemeer pakt drie punten tegen Dokkum

Waskemeer pakt drie punten tegen Dokkum Zaterdagmiddag heeft Waskemeer een belangrijke overwinning op Dokkum weten te behalen. In eigen huis werd de formatie van trainer Gerrie de Boer met 2-1 verslagen. Nadat een aanvaller van de gasten rond het half uur het veld mocht verlaten na een handsbal op de eigen doellijn, speelden de groenhemden een uur lang tegen het tiental uit Dokkum. De strafschop die resteerde belandde op de paal. Aangezien de thuisploeg enorm veel kansen onbenut liet, bleef het tot het eindsignaal spannend op sportpark 't Ald Leger, temeer omdat Dokkum enkele malen gevaarlijk was in de counter. Matchwinner aan de zijde van Waskemeer was Douwe van der Mei. De voortdurend dreigende aanvaller nam in de tweede helft de volledige Waskemeerse productie voor zijn rekening. Op een zwaar bespeelbaar veld was het Dokkum die in de openingsfase het spel probeerde te maken. Het eerste wapenfeit was dan ook voor de gasten, welke op de rand van het strafschopgebied een vrije trap toegewezen kregen van scheidsrechter Knol. Het schot mistte precisie en ook enkele acties over de flanken van Dokkum brachten niet het gewenste resultaat. Terstond raakte de wedstrijd telkens meer in evenwicht en was het de thuisploeg die ook diverse malen gevaarlijk door wist te breken. In navolging op een door Jurrien Hummel genomen corner, was het een aanvaller van Dokkum die op de doellijn met de hand een inzet van Waskemeer pareerde. Ondanks dat Douwe van der Mei de rebound raak had geschoten, kon de scheidsrechter van dienst niet anders dan de rode kaart te tonen en een strafschop aan de thuisploeg toe te kennen. De veelal vanaf elf meter trefzekere Hummel nam dit buitenkansje, maar zag diens inzet de paal toucheren. Een teleurstelling voor de thuisploeg, welke daarmee de gasten in leven hielden. In de fase daaropvolgend wisten de groenhemden enkele goede kansen te creëren. Mitchell Schievels was tot tweemaal toe dichtbij de openingstreffer. Op aangeven van Regillio Holder schoot Schievels op knappe wijze raak, maar diens inzet werd wegens vermeend buitenspel afgekeurd. Nadat de doorgebroken Bouwe Veenstra met diens inzet op de keeper stuitte, was het Schievels die de doelman buiten het strafschopgebied tegenkwam. Zijn doelpoging werd door de keeper met de hand beroerd, de vrije trap die resteerde werd door van der Velde overgeschoten, waardoor de kleedkamers met een gelijkspel werden opgezocht. In de tweede helft opnieuw de thuisploeg die enkele goede kansen wist te creëren, maar tot doelpunten kwam het vooralsnog niet. Pas na een uur spelen was het Douwe van der Mei die voor de openingstreffer zorgde. Een pass van Freddie van der Velde werd door van der Mei in de loop meegenomen en op verfijnde wijze over de doelman heen geplaatst. Daar waar een ieder dacht dat de ban was gebroken, wist Dennis de Bruin namens Dokkum de gelijkmaker aan te tekenen bij een spaarzame uitbraak. Gelukkig voor de thuisploeg was het binnen enkele minuten opnieuw Douwe van der Mei die het doel wist te vinden, ditmaal wist de aanvaller op doorzettingsvermogen de doelman te omzeilen. Met nog ruim 20 minuten te spelen werd Jan de Groot binnen de lijnen gebracht voor Jurrien Hummel. Waskemeer bleef goede kansen creëren, waaronder een kopbal van Bouwe Veenstra die net naast ging, een te zachte inzet van Schievels na een afgemeten voorzet van Veenstra, maar ook een kopbal van Douwe van der Mei op de paal en een schot van invaller de Groot die gepareerd werd door de keeper. Dokkum bleef middels enkele gevaarlijke uitbraken loeren op de gelijkmaker, waarbij doelman Bouma in de slotfase zelfs nog eenmaal handelend moest optreden. Uiteindelijk werd er niet meer gescoord, waarmee de drie punten veilig waren gesteld. Bekijk hieronder de door Jaco Jonkman gemaakte wedstrijdfoto's.
1 Anjum 1 0 0
2 Dokkum 1 0 0