Waskemeer speelt onnodig gelijk tegen Dokkum

Waskemeer speelt onnodig gelijk tegen Dokkum Waskemeer heeft aan de opening ouverture in eigen huis tegen v.v. Dokkum een punt overgehouden. Ondanks een verdiende 2-0 voorsprong die binnen het uur op het scorebord stond, vergat de thuisploeg voornamelijk in het resterende half uur te blijven voetballen en liep het teveel uiteen, waardoor de overwinning niet over de streep getrokken werd. De gasten uit Dokkum, welke vorig jaar op doelsaldo de nacompetitie wist te omzeilen en in dit duel ook nog maar weinig had laten zien, kreeg in de tweede helft een tweetal kansen die beiden benut werden, waarmee een puntendeling ontstond. De gelouterde Nicky Smid en de jonge Sander Visser scoorden voor de thuisploeg. Nadat scheidsrechter Hadders voor het startsignaal had gefloten, was het de thuisploeg die voor de meeste dreiging zorgde. Voornamelijk in het eerste kwartier mochten de gasten niet klagen dat het veld overwicht met de daarbij gecreëerde kansen niet door Waskemeer omgezet werd in een voorsprong. De grootste mogelijkheid om de score te openen kwam van de voet van Tim Haven. Een mooie pass van Jurrien Hummel op Nicky Smid werd door laatstgenoemde klaargelegd op de inlopende Tim Haven. Diens inzet werd bekwaam door de doelman gepareerd. Bij de corner die resteerde was het Rik Haven die net naast schoot. De groenhemden wisten ook enkele kansen te creëren bij het doorjagen op de bal, maar tot een doelpunt resulteerde dit niet. Daarnaast besloot de prima fluitende scheidsrechter Hadders geen strafschop aan de thuisploeg toe te kennen, nadat een mooie combinatie tussen Nicky Smid, Sander Visser en Willem de Jong door een verdediger van de gasten met de hand getoucheerd werd in het strafschopgebied. Dokkum poogde met snelle buitenspelers voor gevaar te stichten, maar tot uitgespeelde kansen kwamen de gasten nauwelijks. Eenmaal ontstond er een spaarzame kans, welke overgeschoten werd. Na ruim een half uur spelen kwam Nicky Smid vanuit het niets vrij voor de keeper aan de rand van het strafschopgebied. Een bekeken en technisch goed uitgevoerde lob, belandde via de onderkant van de lat in het doel (1-0). Na de rust kwam Waskemeer als betere ploeg uit de kleedkamer, wat in enkele mogelijkheden resulteerde. Nadat Smid vanaf het middenveld werd bereikt, gaf hij op diens beurt de bal aan Tim Haven, welke oog in oog met de doelman terug werd gevlagd en gefloten wegens vermeend buitenspel. Uiteindelijk was het de hardwerkende Sander Visser die de marge wist te verdubbelen. Aan de rand van het strafschopgebied kreeg de jeugdige Visser de bal voor diens voeten en twijfelde niet, waarna de bal over de keeper verdween in het doel. Waskemeer leek nogmaals te gaan scoren, echter trof Nick Smid vanaf grote afstand de lat, waardoor de 3-0 uitbleef. Dokkum besloot vervolgens veelvuldig de lange bal te hanteren. Met nog een kwartier te gaan, leek Waskemeer de volle buit over te houden aan dit behouden duel. Echter, wist de gasten vanuit het niets de aansluitingstreffer te maken. Een hoge bal werd door het centrale duo Herman Rozema en Rik Haven weggewerkt, waarbij de tweede bal voor de voeten van de vleugelspits terecht kwam. Remco Melles stond op een te grote afstand om het de aanvaller nog moeilijk te maken, welke vervolgens verdienstelijk raak wist te schieten in de lange hoek. Met nog een zevental minuten te gaan kreeg Dokkum een terechte vrije trap toegekend die in de korte hoek geschoten werd. In eerste instantie kon Mechiel van Valen voorkomen dat de bal in het doel verdween, maar wist daarbij de bal niet weg te boksen, waarna een oplettende speler van Dokkum in het overvolle strafschopgebied de gelijkmaker binnenschoot. Enkele minuten later floot scheidsrechter Hadders voor het eindsignaal, waardoor Waskemeer op basis van de gehele wedstrijd kon spreken van onnodig puntverlies. Volgende week wacht het moeilijke uitduel in en tegen Zwaagwesteinde, welke overtuigend van Grijpskerk heeft weten te winnen (1-6). Wedstrijdfoto's door Jaco Jonkman gemaakt.
10/11 SDS 1 Waskemeer 1 4 - 1
1 Zwaagwesteinde 1 26 54