Waskemeer verliest van negental Feansters.

Waskemeer verliest van negental Feansters. Waskemeer heeft ondanks een 0-1 voorsprong, het uiterst merkwaardige duel tegen titelhouder t´ Fean 58 met 2-1 verloren. Door deze nederlaag kan de groen-zwarte brigade, tijdens de laatste speelronde van de competitie, alleen de nacompetitie nog ontlopen bij een overwinning op Minnertsga en is het daarbij afhankelijk van hetzelfde ´t Fean 58 die volgende week concurrent Dokkum treft. Voor Waskemeer verschalkte topschutter Mitchell Schievels in de eerste helft de doelman vanaf elf meter. Op sportpark de Ketting trad Waskemeer zonder de geschorste aanvoerder Regillio Holder aan tegen regerend kampioen 't Fean 58. De thuisploeg begon sterk, zonder tot uitgespeelde kansen te komen. Kort nadat door de thuisclub na een stilstaande situatie de buitenkant van de paal werd getroffen, waren het de gasten die na een half uur spelen op voorsprong kwamen. Een vrije trap belandde voor de voeten van Tjeard Haites die diens schot op het doel door een middenvelder met de hand gekeerd zag worden. Een rode kaart volgde, de strafschop van Mitchell Schievels werd onhoudbaar voor doelman Jelmer van der Meer raak geschoten (0-1). Enige tijd leek het er dan ook op dat de meegebrachte bloemen voor de kampioen waren en de punten voor de gasten. Terstond brak Bouwe Veenstra tegen het tiental Surhuisterveensters door in de defensie van de thuisploeg, maar werd hij alleen op weg naar het doel gehaakt door een verdediger waardoor de kans op de 0-2 uitbleef. Tot grote verbazing van een ieder liet de op grote afstand bevindende scheidsrechter Lania het voorval onbestraft. Een cruciale misser van de arbiter in deze fase van het duel. Waskemeer ging derhalve met slechts een marge van één doelpunt verschil de rust in. Ondanks de man meer situatie, bleef de titelhouder  ook in de beginfase van de tweede helft  makkelijk overeind. Na zwak optreden in de defensie, kwam het harde schot op de rand van het strafschopgebied van dichtbij tegen de hand van de op de grond inglijdende Herman Rozema. Afgezien van dat de hand van de gelegenheids aanvoerder zich naast het lichaam bevond, gaf de arbiter tot ieders verbazing een strafschop. De penalty van Jens Hamstra belandde via de vinger toppen van doelman Beijert in het doel. Ook na de 1-1 bleek Waskemeer niet bij machte om een daadwerkelijk offensief te creëren. De regerend kampioen troefde de gasten tactisch af en bleven tegen 11 Waskemeerders moeiteloos overeind. Met nog ruim een kwartier te gaan kreeg t´Fean 58 een vrije trap toegewezen, waarna de speler van de gastheren een beweging richting de hardwerkende Rik Haven maakte. De scheidsrechter van dienst gaf daaropvolgend de rode kaart, waardoor de gastheren met 9 man verder moesten. Doordat Waskemeer zonder overtuiging opereerde en onnauwkeurig te werk ging kwam het nooit tot een echt offensief en bleef het negental moeiteloos overeind. In één van de counters ging het volledig mis bij de gasten, waarbij invaller Anne Jasper Rispens met een uitgekiend schot via de binnenkant van de paal wist te scoren (2-1). De groen-zwarte equipe was zichtbaar ontdaan en wist er geen offensief meer uit te persen, waardoor er uiteindelijk werd verloren. Daar de concurrentie allemaal tot winst is gekomen, dient Waskemeer voor realisatie van rechtstreekse handhaving volgende week van Minnertsga thuis te winnen om op 32 punten te komen, waarbij het ook nog eens afhankelijk is van hetzelfde ´t Fean 58, want zelfs een gelijkspel van Dokkum is nu genoeg om zich ten koste van Waskemeer rechtstreeks te handhaven. Volgende week zaterdag zal er op sportpark ´t Ald Leger om 14:30 uur afgetrapt worden.
1 Anjum 1 0 0
2 Dokkum 1 0 0