Waskemeer verzuimt tegen koploper 't Fean 58 een punt veilig te stellen

Waskemeer verzuimt tegen koploper 't Fean 58 een punt veilig te stellen Na een vijftal wedstrijden ongeslagen te zijn geweest, heeft v.v. Waskemeer zaterdagmiddag in eigen huis verloren van koploper 't Fean 58. Op een druk bezocht sportpark t' Ald Leger werd na een uur spelen de enige treffer gemaakt door Jens Hamstra, waardoor er met 0-1 verloren werd. Op basis van de kansenverhouding had de thuisploeg eigenlijk een punt tegen de koploper verdiend. Om 14:00 uur was het scheidsrechter Strampel uit Heerenveen die voor de aftrap floot. Bij een overwinning van 't Fean 58 en puntverlies van Kollum en Leovardia zouden de manschappen van oefenmeesters Bosma en v.d. Werf het kampioenschap mogen vieren. Waskemeer heeft daarentegen de punten hard nodig voor rechtstreeks lijfsbehoud. Het werd dan ook een interessante ontmoeting, waarbij 't Fean 58 meer balbezit had, maar waarbij er over en weer mogelijkheden voor het doel ontstonden. In de openingsfase wist Schievels door te breken, maar diens schot mistte precisie. Ook een corner van Waskemeer zorgde voor enige dreiging, maar tot een doelpunt kwam het niet. De gasten hadden meer balbezit en waren in de eerste helft tot tweemaal toe dichtbij de openingstreffer. Een indraaiende corner belandde op de lat en een inzet in de lange hoek werd middels een uitstekende reflex door de ervaren doelman Wietse Jan Beijert gepareerd. Nadat de hardwerkende Bouwe Veenstra over de linkerflank doorgebroken leek te zijn, werd hij aan het shirt getrokken, maar kon al krabbelend doorgaan. Scheidsrechter Strampel besloot de voordeelregel toe te passen, terwijl de uit balans verrichte voorzet van Veenstra over de zijlijn belandde. De arbiter besloot slechts de gele kaart te verstrekken, alwaar de titelkandidaat zeker niet over mocht klagen. In de tweede helft een vergelijkbaar spelbeeld, waarbij 't Fean 58 het meeste balbezit had zonder echt gevaarlijk te worden. Nadat enkele schoten uit de tweede lijn voor de ploeg uit Surhuisterveen niets opleverden, onder andere door een degelijk optreden van doelman Beijert, was het Waskemeer dat bijna mocht juichen. Mitchell Schievels werd aangespeeld, welke de meegelopen Tim Haven wist te bereiken. Diens afgemeten voorzet belandde bij de tweede paal op het hoofd van Bouwe Veenstra. Doelman van der Meer stond nog bij de eerste paal, waardoor de lange hoek volledig open lag. Helaas kopte de volledig vrijstaande Veenstra rakelings naast het doel. Enkele minuten later ging het voor de groenhemden aan de andere kant van het veld mis in de defensie.  André van der Molen bracht de bal hoog in het strafschopgebied en bereikte Jens Hamstra die op een minimale afstand van het doel bekwaam afrondde. Waskemeer bracht Mark Veldman binnen de lijnen voor Bart Roijenga en poogde er nog een slotoffensief uit te halen. Tot uitgespeelde kansen kwamen de groenhemden nauwelijks. Met nog zo'n 10 minuten op de klok, ontstond er enige verwarring. Sietze Keuning kreeg de gele kaart getoond, terwijl een groot gedeelte van het publiek de rode kaart zag, omdat de arbiter van dienst beiden (tegen elkaar aan) omhoog hield. Terstond mocht de doelman van de gasten nog eenmaal bij een scrimmage in actie komen en ook het afstandsschot van Tim Haven leverde geen moeilijkheden op bij keeper van der Meer. De matig acterende arbiter Strempel verstrekte welgeteld 30 seconden blessuretijd, ondanks dat het spel tot driemaal toe een geruime tijd stil had gelegen wegens behoefte aan verzorging. Na dit laatste fluitsignaal was de nederlaag een feit voor de thuisploeg. Aangezien Dokkum wist te winnen en de overige concurrenten eveneens verloren, blijft het met nog een viertal wedstrijden te gaan ongemeen spannend in de staart van de ranglijst. Bekijk hieronder de door Jaco Jonkman gemaakte wedstrijdfoto's.
1 Anjum 1 0 0
2 Dokkum 1 0 0