Waskemeer voorbij Haulerwijk in bekertreffen (4-1)

Waskemeer voorbij Haulerwijk in bekertreffen (4-1) Onder herfstachtige omstandigheden werd op sportpark ’t Ald Leger de bekerderby tussen Haulerwijk en Waskemeer afgelegd. Ondanks dat de gasten het eerste half uur de betere kansen van de wedstrijden genoten, herpakten de groenhemden zich het resterende uur verdienstelijk. Nadat Thom Mulder namens Haulerwijk vanaf de penaltystip raakschoot, bracht Mitchell Schievels de score nog voor rust op gelijke hoogte. Daar waar Haulerwijk in de laatste ontmoeting de wedstrijd in de tweede helft naar zich toetrok (1-2), was het ditmaal de thuisclub die na rust mocht zegevieren dankzij doelpunten van Golsteyn, van der Velde en Veenstra (4-1). Waskemeer begon weifelend aan het duel, waardoor de openingsfase voor de gasten was. Ondanks dat Waskemeer tot tweemaal toe geen strafschop kreeg toegekend, Golsteyn werd opzichtig naar beneden getrokken en vlak daarvoor werd een handsbal in het strafschopgebied over het hoofd gezien, lag de bal aan de andere kant terstond wel op de stip. Haulerwijk verrichte een ogenschijnlijk ongevaarlijke inworp op de helft van Waskemeer. Door een matige omschakeling van verschillende groenhemden, kon de oranje zwarte brigade van trainer Sjoerd van Klaarbergen doorstomen tot en met het strafschopgebied, waarbij Rik Haven onreglementair aan de noodrem trok. Het buitenkansje dat resteerde werd door Thom Mulder, welke vlak daarvoor een opgelegde kop kans had gemist, eenvoudig binnengeschoten. Nadat de groenhemden enkele goede omschakelmomenten van Haulerwijk had doorstaan, nam het na ruim een half uur spelen telkens meer het heft in handen. Met nog tien minuten te gaan voor rust werd noodgedwongen de licht geblesseerde Rik Haven gewisseld voor Sietze Keuning. Enkele minuten later volgde een fraaie combinatie over de linkerflank op de helft van Haulerwijk en werd de bal hoog ingebracht. De voor Waskemeer debuterende Mitchell Schievels kopte onberispelijk raak. In de tweede helft werden de gasten in een vroeger stadium vastgezet door de thuisclub, wat resulteerde in een veldoverwicht voor de groenhemden. Na bijna een uur te hebben gespeeld kreeg aanvoerder Holder een forse trap te voorduren, de vrije trap van Waskemeer werd door van der Velde genomen. Diens inzet van grote afstand leek houdbaar voor doelman Huurman, maar belandde weldegelijk in het doel. De ban leek gebroken, enkele goede mogelijkheden volgden, maar tot doelpunten kwam het enige tijd niet. Daarnaast zorgden enkele uitbraken ook voor kansen aan de zijde voor Haulerwijk.  Nadat Schievels doorgebroken was, omzeilde hij doelman Huurman die het been van de sterke spits minimaal toucheerde. De uit balans gebrachte aanvaller kon zodoende niet meer binnen werken, een doeltrap volgde. Met nog ruim een kwartier te spelen werd Regillio Holder naar de kant gehaald, welke fysiek teveel hinder ondervond van enkele overtredingen. De zestienjarige Sander Visser loste de aanvoerder af. Alvorens ook de moegestreden Herbert Golsteyn werd gewisseld voor Bouwe Veenstra, welke van een knieblessure herstellende is, schoot de routinier op fabuleuze wijze raak. Middels een verwoestende uithaal verdween diens inzet via de onderkant van de lat in het doel. Met nog enkele minuten te gaan kwam Bouwe Veenstra binnen de lijnen. Net binnen de lijnen gekomen beloonde Veenstra zijn terugkeer met een doelpunt. In de scrimmage kwam de snelle spits als winnaar uit de strijd, waarna hij eenvoudig kon binnen werken. Haulerwijk, welke onder meer Donkers en Vogelzang in bracht, kwamen nog enkele malen zonder het gewenste resultaat voor het doel van de goed keepende Jordy Boonstra. Na het eindsignaal werd de overwinning door muzikale klanken van Ray Delando omlijst. Komende dinsdagavond speelt Waskemeer het laatste bekerduel in de poule thuis tegen FC Wolvega (20:00 uur). Komende zaterdag start de competitie tegen Anjum. De groenhemden starten met een uitwedstrijd, de aftrap vindt om 14:30 uur plaats.
1 Anjum 1 0 0
2 Dokkum 1 0 0