Waskemeer wint 45e editie Sylvestertoernooi

Waskemeer wint 45e editie Sylvestertoernooi Zaterdag 30 december jl. stond het jaarlijks terugkerende Sylvestertoernooi te Oosterwolde op het programma. Waskemeer, dat dit seizoen op het Leekster Voetbalgala weet te imponeren met een finaleplaats op het B- toernooi en tevens door is gegaan naar de 2e ronde van het A- toernooi, wist in de poulefase titelkandidaat DIO Oosterwolde achter zich te laten. In de finale tegen de Griffioen stonden de groenhemden een geruime tijd met 2-1 voor, maar in de laatste seconden kwam de Griffioen langszij, waardoor strafschoppen resteerden die in het voordeel van Waskemeer werden beslist (13-12). Daarmee heeft Waskemeer de 45e editie van het Sylvestertoernooi op naam gezet. In de poule met Donkerbroek, DIO Oosterwolde, Haulerwijk (za) en Fochteloo, mocht de groen zwarte brigade als eerste aantreden tegen Donkerbroek. Al vroeg in het duel tegen Donkerbroek kwam Waskemeer via Teggo Peeters en Rik Haven op een comfortabele 2-0 voorsprong. Bij de derdeklasser sloop enige gemakzucht in het spel, waardoor Donkerbroek de gelegenheid kreeg om een spaarzame kans te benutten (2-1). In het tweede duel trof Waskemeer titelkandidaat DIO Oosterwolde. Eerder deze week wisten de Oosterwoldenaren op het Leekster Voetbalgala met 2-1 van Waskemeer te winnen. Nu waren de rollen omgedraaid. Jurrien Hummel produceerde middels een stiftje over de doelman de 1-0, aansluitend was het Teggo Peeters die zijn ingezette dribbel met een venijnig schot beloonde. DIO Oosterwolde profiteerde vervolgens tweemaal van slecht verdedigend werk bij Waskemeer, waardoor het weer gelijk stond. Freddie van der Velde wist afsluitend middels een fraaie actie en een mooi schot de drie punten veilig te stellen. Terstond mocht Waskemeer aantreden tegen vierdeklasser Haulerwijk (za). Middels een tweetal doelpunten van sterkhouder van der Velde, werd een degelijke 2-0 overwinning geboekt. Tijdens het laatste duel in de poulefase werd gelijk gespeeld tegen Fochteloo. Een mooie steekbal van Jurrien Hummel werd door JO-19 junior Seijo van der Veen benut. Diens inzet verdween bekwaam door de benen van de doelman die het nakijken had. Waskemeer had aan een gelijkspel genoeg en poogde het restant zakelijk uit te spelen. Desondanks wist Fochteloo terug te komen tot 1-1. Desalniettemin kwam de finaleplaats niet meer in gevaar. In de finale trad Waskemeer aan tegen het oppermachtige Griffioen. De groenhemden kwamen in dit duel op voorsprong. Spelbepaler van der Velde brak snel uit en gaf de bal voor op Rik Haven, welke de bal verdienstelijk binnengleed. Nadat de Griffioen langszij kwam, kreeg het team van uitblinker Sjors Otter enige tijd later een gele kaart getoond. De man meer situatie werd geduldig uitgespeeld, waarbij Jurrien Hummel het eindstation was en de bal hoog in de hoek schoot. In de slotfase werd de doelman verruild bij de Oosterwoldenaren voor een veldspeler, waarbij in laatste 10 seconden van het duel middels een afstandsschot de 2-2 werd geforceerd. De beide teams waren tijdens de strafschoppenserie aan elkaar gewaagd. Bij een 12-12- score mistte Nick Veenstra en was het Teggo Peeters die de winnende treffer produceerde, waarmee Waskemeer de winnaar is geworden van de 45e editie van het Sylvestertoernooi te Oosterwolde. Zaterdag 6 januari a.s. speelt Waskemeer in de 2e ronde van het Leekster Voetbalgala (16:00 - 19:00 uur), waarbij een plaats in de kwartfinale op het A toernooi op het spel staat. Waskemeer zit in poule Q met Grijpskerk, SVMH en titelkandidaat VAKO. De nummers één en twee van de vier groepen gaan door naar de eindronde op zaterdag 13 januari. Op zaterdag 13 januari speelt de groen zwarte equipe sowieso de B- finale tegen Harkema Opeinde om de Duurt Louwes trofee. Bekijk hieronder de door Jaco Jonkman gemaakte wedstrijdfoto's.
1 Anjum 1 0 0
2 Dokkum 1 0 0