Wisselvallig Waskemeer onderuit tegen Kollum

Wisselvallig Waskemeer onderuit tegen Kollum Nadat vorige week het uitduel tegen Twijzel werd gewonnen, stond zaterdagmiddag op sportpark ’t Ald Leger de wedstrijd tegen titelkandidaat Kollum op het programma. Onder uitstekende weersomstandigheden waren het de gasten die de volle buit mochten bijschrijven. Gelet op het aantal gecreëerde kansen en de wijze waarop de tegendoelpunten werden geïncasseerd, had er meer voor de groenhemden ingezeten. Het werd uiteindelijk 2-4 voor de virtuele koploper. Hiermee blijft het ongemeen spannend in de competitie. Een vijftal teams strijden voor het kampioenschap, terwijl een achttal teams, waaronder Waskemeer, strijden voor lijfsbehoud. Arbiter Tramper floot om 14:00 uur voor de aftrap van het duel, waarbij de gasten direct het initiatief wisten te nemen. Gerard van Zonneveld schoot al vrij snel over het duel van Mechiel van Valen. Terstond was het wel raak voor de manschappen van oefenmeester Ron de Boer. Een hoge bal leek door Douwe van der Mei tot corner te worden verwerkt. De snelle Benjamin Zondervan kon nog net de bal binnen houden en voortrekken, waarna Gerard van Zonneveld hard achter doelman van Valen raak kopte. Kort na de tegentreffer hadden de groenhemden een goede mogelijkheid op de gelijkmaker. Echter, het harde schot van Willem de Jong barstte op de paal uiteen. Het spel golfde op en neer, waardoor er kansen voor beide ploegen ontstonden. Kollum bleef dreigend vanuit de combinaties, de gastheren speelden directer en werden daarmee diverse malen gevaarlijk. Nadat Kollum een rollertje had geproduceerd op het doel van Mechiel van Valen, was het Bouwe Veenstra die in de tegenstoot op doel kopte, welke ternauwernood door doelman Dijkstra werd gekeerd. Na een half uur te hebben gespeeld was het verdediger Sietze Keuning die het kansrijke schot van Gerard van Zonneveld met een uiterste krachtsinspanning wist te blokken. Daarnaast bleven andere mogelijkheden voor de gasten onbenut. Naarmate de tweede helft vorderde was het de thuisploeg die veelal de duels op het middenveld wist te winnen. Arbiter Tramper had zichtbaar moeite met het op en neergaande spel, waarbij hij wel erg gemakkelijk tegen de gretige thuisploeg leek te fluiten. Zo kregen de voorwaartsen van Waskemeer diverse malen een vrije trap tegen bij het druk zetten, waaronder een gemakkelijk gegeven gele kaart voor Tim Haven, terwijl de gasten ongestraft met handen en voeten de aanvallende impulsen in de kiem mocht smoren. Nadat Waskemeer voor een kleine overtreding op het middenveld opnieuw geel had gezien, was het Kollum die in de tegenstoot de bewegelijke Holder in een kansrijke positie naar de grond werkte. Een waarschuwing volgde van de arbiter, de vrije trap van Jurrien Hummel verdween over het vijandelijke doel. Met nog enkele minuten voor rust te gaan, werd alsnog de gelijkmaker geproduceerd. Jurrien Hummel trok de bal voor, waarna Douwe van der Mei diagonaal voor kopte. Rik Haven kon vervolgens bij de tweede paal binnen koppen (1-1). In de slotfase van de eerste helft werd een prachtige actie van Jurrien Hummel gestopt middels een overtreding aan de rand van het zestienmetergebied. Willem de Jong schoot op doel, waarna een corner resteerde. Waskemeer voerde de druk op door uit voornoemde corner opnieuw op doel te koppen. De bal werd ten koste van een hoekschop weggewerkt, welke tot ongenoegen van de thuisploeg niet meer genomen mocht worden van de arbiter. In het tweede bedrijf ging het mis voor de gastheren. In een drukke situatie aan de rand van het strafschopgebied, was het de ervaren Joop Pijnacker die met veel fortuin de bal in ontvangst mocht nemen en met een boogbal van Valen verschalkte. De grensrechter van Waskemeer werd door de arbiter overruled, terwijl scheidsrechter Trampel zelf niet op één lijn stond. Nadat het doelpunt al was toegekend, ging de scheidsrechter nog voor de vorm in overleg met de grensrechter zonder daarbij van zijn standpunt te wijken. Ondanks de voorsprong van Kollum, genoten beide ploegen diverse mogelijkheden. Nadat invaller Jelmer Haites de bal net niet kon binnen koppen, was het Regillio Holder die ook het doel met zijn kopbal niet wist te vinden. Ook Kollum wist mogelijkheden te creëren, waarvan Gerard van Zonneveld de grootste kans over het doel schoot. Met nog zo’n twintig minuten te spelen kreeg Kollum een hoekschop, waarbij verdediger Tjeard Haites niet daadkrachtig genoeg ingreep. Hierdoor kon Sander Gietema via de vingertoppen van Mechiel van Valen in de verre hoek raak koppen. Aan de andere kant van het veld was het Bouwe Veenstra die zijn kopbal in het zijnet zag belandden. Terstond werd tot overmaat van ramp een vrije trap van Kollum door Rik Haven in eigen doel gewerkt (1-4). Met nog tien minuten te gaan leek de wedstrijd gespeeld. Desondanks was het de jeugdige Sander Visser die wat in de score terug deed. Nadat de doelman van Kollum de bal weg had gebokst, was het doel onbemand, waarna Sander Visser met een bekeken lob de bal over alles en iedereen heen in het doel deponeerde. Terstond was het de voortdurend gevaarlijke Veenstra die Regillio Holder alleen op de doelman af wist te sturen. Diens inzet verdween naast het doel. Nadat er ook in de blessuretijd niet meer werd gescoord, eindigde de wedstrijd in 2-4. Hiermee blijft Waskemeer op plaats acht van de ranglijst staan, maar bedraagt het gat met hekkensluiter Niekerk slechts zes punten. Komende zaterdag speelt Waskemeer opnieuw thuis. Op sportpark ’t Ald Leger wordt dan tegen rode lantaarndrager Niekerk aangetreden. Onderstaande wedstrijdfoto's zijn van Jaco Jonkman afkomstig.
10/11 SDS 1 Waskemeer 1 4 - 1
1 Zwaagwesteinde 1 26 54