Waskemeer 3 overklast Boerakker met 0-6

Waskemeer 3 overklast Boerakker met 0-6 Na een week vrij te zijn geweest, mochten de manschappen van VV Waskemeer 3 op zaterdag 8 december 2018 weer aantreden, ditmaal tegen het Groningse Boerakker 2. In het verleden heeft de strijd tussen deze twee dorpen vaak een spektakelstuk opgeleverd. Zo heeft Waskemeer 1 in 2007 de strijd om promotie tussen beide dorpen gewonnen. Op een windachtige en natte zaterdagmiddag werd de tocht naar Boerakker gemaakt. Na de gebruikelijke koffie werd begonnen aan de warming-up. De gastheren kwamen zaterdagmiddag  met veel vertrouwen naar het sportcentrum Oomkegast. Vorige week werd namelijk met een 1-2 verlies een prima resultaat neergezet tegen titelkandidaat Noordbergum. VV Waskemeer moest het deze wedstrijd doen zonder aanvoerder René Visser, wiens knie niet helemaal goed aanvoelde. De rol van aanvoerder werd noodgedwongen overgenomen door Karst van den Akker. Met een goed gevulde reservebank en een topfitte selectie werd begonnen aan het duel. Waskemeer begon zeer fanatiek aan de wedstrijd, wat ook al snel leidde tot de openingstreffer. Na een actie waarbij Wilming twee tegenspelers passeerde, had hij de ruimte gecreëerd om uit te halen. De keeper stond aan de grond genageld en zag de pegel van 25 meter in de kruising belanden. De tegenstanders stonden net als de keeper van Boerakker na het doelpunt nog even bij te komen van de schrik, want het duurde ook niet lang voordat de 2-0 al in het net lag. Van der Akker maakte een rush op de linkerflank en vond met een perfecte voorzet Richard van der Meer. Deze faalde niet in de afronding en schoot de bal beheerst in de rechteronderhoek. Na een kalme periode, waarin Boerakker langzaam een beetje het ritme van de vorige week terugvond, bleef Waskemeer de bovenliggende partij. Na een dik half uur spelen werd de wedstrijd definitief beslist. Via Harry van der Veen en Richard van der Meer werd de bal naar Tomar Peeters gespeeld. De linksvoor van de groenhemden kan volgende week als leider van VV Waskemeer JO12 kampioen worden en wilde dit graag alvast vieren met een doelpunt. Echter kwam de alerte rechtsback van Boerakker tussen Peeters en de bal in, en schoot de bal overtuigend in eigen doel. Het laatste doelpunt van de eerste helft kwam op naam van Richard van der Meer. Het doelpunt had veel weg van de eerdere 2-0, aangezien Van der Akker, na een identieke rush op de linkerflank, de bal bij Van der Meer bezorgde. Deze schoot de bal met een tackle in de verre hoek. Zo kon Waskemeer rusten met een veilige 4-0 op het scorebord. In de rust was onderling afgesproken dat de gehele reservebank het veld mocht betreden in de tweede helft. Dit ging ten koste van de gehele voorhoede (Tomar Peeters, Richard van der Meer en Harry van der Veen). Op het middenveld kwam de nog altijd niet geheel fitte Klaas Schurer in het veld voor Karst van der Akker. Douwe Haites mocht als voorstopper uit de voeten in plaats van de moegestreden Klaas Ekhart. Het vlotte spel van de eerste helft kon door Waskemeer niet volledig worden volgehouden in de tweede helft, echter betekende dit niet dat er geen kansen werden gecreëerd. Na vernuftige passes van Seijo van der Veen, Klaas Schurer en Anno Wilming werd de aanvalslinie meerdere malen in werking gesteld. Dit resulteerde na een tijd in een uitbraak van Joris van Bergen en Robert Zandberg. Van Bergen kwam na een slimme positiewisseling als voorhoedespeler in positie, waar hij de bal kreeg van de diepgaande Zandberg. Na een hoek uit te hebben gekozen, schoot Van Bergen de bal koel in de linkerhoek. Boerakker kreeg na de 5-0 niet meer een kans om een doelpunt te scoren. De verdediging van Waskemeer stond als een huis onder leiding van Pascal Keulen, waardoor het een hele opgave was voor de thuisspelende partij om een kans te creëren. Doelman Romke Bouma werd echter nog wel getest na een hard afstandsschot van 30 meter. De bal werd door een middenvelder van Boerakker richting de kruising getrapt, maar Bouma dook deze bal katachtig weg. Het laatste doelpunt van de zaterdagmiddag kwam van de voet van Anno Wilming, welke hier zijn doelpunttotaal verdubbelde. Na een actie in het zestienmetergebied schoot Wilming de bal strak in de linkeronderhoek. Op zaterdagmiddag 15 december om 16:30 uur staat de laatste wedstrijd van de eerste seizoenshelft op het programma. Waskemeer neemt het in deze thuiswedstrijd op tegen De Wilper Boys 1 (za). Wanneer Waskemeer deze wedstrijd wint, wordt er overwinterd met een vierde positie op de ranglijst. Het belooft weer een heus voetbalspektakel te worden tijdens deze derby.
1 Noordbergum 1 18 46
2 Drogeham 2 18 42