Waskemeer 3 sluit seizoenhelft af met winst

Waskemeer 3 sluit seizoenhelft af met winst Zaterdag 15 december beloofde een koude dag te worden en maakte zijn verwachtingen waar. Een temperatuur van 2 graden Celsius heerste over het sportpark in Waskemeer. De Wilper Boys arriveerden om 15:45 op het sportcomplex waar de spelers van Waskemeer 3 al klaar stonden. De wedstrijd die gespeeld is door beide teams is de laatste van 2018. Al gauw waren de manschappen omgekleed en vervolgden hun weg richting het veld. Een warming-up was gewenst bij menig speler aangezien een aangename temperatuur geen feit was. Om 16:30 werd de wedstrijd in zijn begin gefloten. Ondanks dat de groenhemden in de eerste minuten van de wedstrijd de bal het meest voor zichzelf wisten te houden, konden zij zich nog geen doelpunt veroorloven. Desondanks waren deze minuten niet gezapig te noemen. Goed voetbal werd vertoond door beide elftallen. Het overheersende balbezit van Waskemeer resulteerde er na plusminus 20 minuten in dat Richard van der Meer de stand op 1-0 zette. De verdediging van de Wilper Boys was niet slecht te noemen maar maakte een belangrijke fout. Richard slaagde erin om een verovering van de bal uit te voeren en lobte de bal kundig over de doelman. Na de 1-0 wist Waskemeer dat een tweede doelpunt cruciaal was om de wedstrijd in hun voordeel af te ronden. Klaas van der Veen maakte goed gebruik van die kennis en zette de stand op 2-0. Richard kreeg de bal vanuit het midden en wachtte verstandig. Hij gaf de bal mee aan Klaas van der Veen. Na het ontwijken van een tackle kwam Klaas vanaf de zijkant op het doel af. De korte hoek leek in deze situatie de beste optie wist Klaas. Zodoende vloog de bal tegen het net. De tegenstanders voelden aan dat een doelpunt voor hen nodig was om nog in de strijd te blijven. Dit toonden zij door doelman Bouma op proef te stellen met een mooi schot op goal. Echter was Bouma zodanig ingesteld om een einde te kunnen maken aan de poging van de Wilp. Een situatie waarin de Wilp gevaarlijk dicht bij een doelpunt kwam, was één waar de bal op de lat boven Bouma stootte. Een antwoord hierop werd spoedig gegeven door menig speler van Waskemeer. Ruben Visser kwam in balbezit en wist hier raad mee. Na een tegenspeler voorbij te dribbelen, speelde hij de bal naar Klaas van der Veen. Volwassen stapte Van der Veen over de bal heen waardoor deze de voetbalschoenen van Schurer had gevonden. Schurer gaf de bal door de lucht mee aan Richard van der Meer die de bal langs de doelman schoot. De kleedkamers werden opgezocht met een stand van 3-0. Eenmaal aangekomen werden tactieken besproken door de coaches van de partijen. In de loop van de tweede helft werd duidelijk dat de Wilp het nog niet had opgegeven. Waskemeer zette een standje bij en wist een tegendoelpunt nog maar nipt te voorkomen. Winst was nog een eindje verwijderd voor de spelers in het groene tenue. Op de linkerkant was het Karst van den Akker die keer op keer loopacties naar voren maakte en liet daarbij de bal niet achterwege. Uiteindelijk zorgde deze reeks voor een doelpunt. Karst nam de bal mee richting het doel en tegenspelers waren geen belemmering voor hem. Aan het einde van de dribbel van Karst legde hij de bal overtuigend in het doel. De reeks acties van Karst eindigde hier niet. Zo maakte hij een soortgelijke actie naar de achterlijn. Al snel zag Karst dat Richard vrij genoeg stond om met gemak een doelpunt te maken. Richard zag er echter geen waarde in deze voorzet te benutten. Een veeg over de bal is wat er gebeurde en de bal haalde treurig de achterlijn. Richard leek verderop in de wedstijd nog een doelpunt te willen maken. In zijn eentje kwam hij met de bal op de doelman af. Richard was in staat de bal langs de doelman te krijgen maar deze raakte hard de paal. Opgegeven had Richard het nog niet maar ook de rebound was niet één die Waskemeer van een doelpunt kon voorzien. De pech van Richard werd pas echt getoond op het moment dat hij er verslagen bij stond te kijken omdat een tegenspeler bij hem gemakkelijk een panna wist uit te voeren. Deze situatie leidde ertoe dat de Wilp een doelpunt voor hun zelf wist te bemachtigen. Een vrije trap werd genomen door de Wilp en een speler uit hun voorhoede zette de verdediging van Waskemeer te kijk met een mooie kopbal in het doel. De stand was hierna 4-1 en dit leek het eindresultaat te worden. De Wilp had namelijk niet zin in nog een tegendoelpunt. Een tackle in het zestienmetergebied was dan ook nodig om te voorkomen dat Anno Wilming er een doelpunt bij maakte. Waar de Wilp kennelijk geen rekening mee had gehouden, was dat overtredingen als deze betekenen dat een penalty genomen mag worden door het andere team. Vanuit de dug-out bestond zekerheid dat doelman Bouma de aangewezen persoon was de penalty te nemen. Bouma liep zelfverzekerd naar het doel waar hij 45 minuten eerder verdediger van was. Zonder twijfel nam Bouma de penalty en zorgde voor het laatste doelpunt. Er werd afgefloten op een moment waarbij de stand 5-1 was. Deze uitslag is de laatste die het derde van Waskemeer voor de winterstop heeft gemaakt. Met de winst is een derde plaats veiliggesteld in de competitie. Na afloop werd de overwinning gevierd doormiddel van een flink aantal tarwesmoothies. Gezien de wedstrijd pas laat in de middag gespeeld werd, was een diner voor het hele team zeer wenselijk. Het Chinese buffet waar Bourgondisch van gegeten werd was dan ook een erg goed idee van coach Zandberg. Zijn zienswijze werd erg gewaardeerd door de spelers van Waskemeer die hun welvaart vol in zicht hadden geplaatst.
1 Noordbergum 1 18 46
2 Drogeham 2 18 42