Waskemeer 3 toont veerkracht en pakt punt in Nij Beets

Afgelopen zaterdag kwamen de manschappen van Waskemeer 3 in competitieverband uit tegen Blue Boys uit het Friese Nij Beets. Tijdens de seizoensouverture van vorige week tegen ONR kenden de groenhemden een uitstekende eerste helft waarin een 0-2 ruststand werd behaald, maar een offday in het tweede bedrijf maakte dat de Rodenaren de punten in eigen huis hielden en de wedstrijd met 5-2 wonnen. De mannen van speler/coach Rolf Stuiver waren daarom gebrand op revanche. Gezien de resultaten van de afgelopen bekerwedstrijden (4-0 winst op TFS en 4-1 winst op ODV) lijkt de wedstrijd tegen ONR een incident en daardoor reisde de spelerskaravaan vol vertrouwen af naar Nij Beets. Door onze vereniging worden er goede herenigingen bewaard aan Nij Beets, aangezien daar in 2014 de kampioenswedstrijd werd gespeeld door het eerste elftal. Destijds werd met 2-5 gezegevierd waardoor de schaal een feit was. De Nij Beetse grond lijkt Waskemeer daarom goedgezind! Om 14:30 begonnen beide teams in de stromende regen aan de wedstrijd op sportpark “De Blauwe Kamp”. De wedstrijd was nog geen dertig seconden onderweg toen Blue Boys de 1-0 op het scorebord zette. Een fraai afstandsschot was onhoudbaar voor keeper Jesse van Vilsteren, waardoor Waskemeer al vroeg in de achtervolging moest. Hier kreeg het de kans echter niet voor, want in het eerste kwartier draaide de verdediging van Waskemeer overuren en volgden er enkele hachelijke momenten voor het Waskemeerse doel. Toen de wervelstorm van Blue Boys ging liggen gaf het scorebord een 3-0 voorsprong aan voor de thuisploeg. De groenhemden wisten zich echter te herpakken en trokken het initiatief naar zich toe in het restant van de eerste helft. Hierbij werden enkele fraaie aanvallen op de mat gelegd en zowaar moest de keeper van Blue Boys enkele malen in actie komen. Deze moest het antwoord echter schuldig blijven toen Gijs Vonk, alias “the Bomber”, alert was toen de bal via de paal voor zijn voeten kwam en deze snoeihard tegen de touwen schoot. Het voorwerk kwam op naam van Herbert Golsteijn, die zijn directe tegenstander op onnavolgbare wijze in de luren legde en de bal op het houtwerk schoot. Tien minuten voor rust verkleinde Waskemeer de marge naar 1. Een magistrale steekpass van Jenne Looij vanaf het middenveld omzeilde de gehele verdediging van Blue Boys, waarna het wederom Gijs Vonk was die met buitenkantje-links tot scoren kwam. Ook na de thee had Waskemeer het betere van het spel. Een grote kans was er voor captain Herbert Golsteijn, maar oog-in-oog met de keeper mikte hij de bal over de lat. Uiteindelijk viel na een kwartier spelen in de tweede helft alsnog de verdiende gelijkmaker. Een verre uittrap van Jesse van Vilsteren eindigde bij Gijs Vonk, die ditmaal de bal pamklaar legde voor de inkomende Paul Hofstee. Met al zijn ervaring en voetbalintelligentie wist hij zich te ontworstelen aan de aandacht van zijn directe tegenstander en de bal kiezelhard in de korte hoek te plaatsen. In het restant van de wedstrijd waren beide teams aan elkaar gewaagd. Vanuit groen-zwart oogpunt was er nog een kans te noteren voor Gijs Vonk, maar zijn vrije trap trof geen doel. Een duel in het strafschopgebied van Blue Boys, waarbij Herbert Golsteijn tegen de grond ging, werd door de dienstdoende legendarische scheidsrechter Janke de Bok beoordeeld als reglementair. Een overtreding van diezelfde Herbert Golsteijn enkele minuten later werd door haar echter wel als onreglementair beoordeeld en bestraft met een gele kaart. Hierdoor moest Waskemeer de laatste tien minuten in ondertalsituatie zien door te komen. Een slotoffensief van Blue Boys volgde, maar de verdediging onder aanvoering van het centrale duo Rolf Stuiver en Rene Visser stond als een huis. Een enkele keer kwam het toch tot een schot tussen de palen, maar Jesse van Vilsteren had hier geen moeite mee. Hierdoor eindigde de wedstrijd in een 3-3 gelijkspel. Al met al zullen de groenhemden met gemengde gevoelens terugdenken aan het eerste kwartier waarin drie tegendoelpunten vielen. De getoonde veerkracht stemt echter tot tevredenheid. Daarnaast maakte Gijs Vonk zijn naam wederom waar door bij alle drie Waskemeerse doelpunten betrokken te zijn. Inmiddels staat zijn doelpuntentotaal op zeven waarmee de altijd bescheiden Gijs Vonk clubtopscoorder is van de senioren. Na afloop werd de wedstrijd tot in de late uurtjes geëvalueerd in de kantine onder de muzikale klanken van zanger Grutte Geart. Volgende week hopen de manschappen van Waskemeer 3 zich op te kunnen maken voor de eerste driepunter van de competitie. Op het eigen sportpark ’t Ald Leger is ACV de tegenstander. Alle steun is hierbij welkom! Om 11:25 zal er afgetrapt worden. De toegang is gratis!
Uitslagen
08/10 Waskemeer 3 Drachtster Boys 5 2 - 3