Saturday 08 April 2023 14:30
Herbert Golsteyn
(Johan Keuning)

Waskemeer 5 boekt zakelijke overwinning op Drachtster Boys

Met een midweekse speelronde achter de kiezen stond voor de manschappen van Waskemeer 5 zaterdag wederom een thuiswedstrijd op het programma. Over het resultaat van de wedstrijd van woensdagavond op sportpark ’t Ald Leger kunnen we kort zijn; dat was er niet. De groenhemden moesten namelijk hun meerdere namelijk erkennen in Houtigehage, iets wat voor menigeen als een flinke verrassing kwam gelet op het feit dat Houtigehage als hekkensluiter naar Waskemeer kwam plus het feit dat een nederlaag tegen Houtigehage bij menig speler uit de hoofdbasis nog niet voorkwam in de lange carrières die het team rijk is. Echter voor alles is een eerste keer en zo ging de wedstrijd woensdag met 1-2 verloren. Doelpunt aan Waskemeerse zijde kwam op naam van Hendrik Haaisma die als alleskunner inmiddels vrijwel alle posities in het team heeft bekleed en woensdag middels een uiterste krachtsinspanning de bal wist binnen te glijden na een puntgave voorzet. Dit mocht dus echter niet baten en de virtuele koppositie die de afgelopen tijd gonsde binnen de vereniging werd hiermee nog net iets meer virtueel. Tijd om bij de pakken neer te gaan zitten was er niet. Zaterdag stond namelijk een wedstrijd tegen Drachtster Boys op het programma. Op voorhand zou dit een eenvoudige middag moeten opleveren kijkend naar de ranglijst. De Drachtsters bezetten namelijk de voorlaatste positie boven angstgegner Houtigehage. Dat de ranglijst op dit vlak niet alles zegt bleek woensdag wel dus ruimte voor onderschatting was er allerminst. Omdat een aantal spelers wat traag op gang komt en wel een goede warming-up konden gebruiken was een flinke vertegenwoordiging van het vijfde op zaterdagochtend al present op de klusdag om de spieren alvast warm te draaien en op gang te brengen. Hiermee liet coach Rolf Stuiver niets aan het toeval over om zijn optimaal geprepareerd aan de aftrap te laten verschijnen.

Onder leiding van scheidsrechter Willem Hut begonnen beide teams om 14:30 aan de wedstrijd. Aangezien de reporter van dienst ietwat verlaat was door opgelopen vertraging tijdens de klusdag ontbreekt ditmaal een beschrijving van de eerste helft, maar gelet op de korte samenvatting van een aanwezige toeschouwer hield het niet over met als logisch gevolg een brilstand als ruststand. In de rust werd het heilige vuur weer opgestookt binnen het team en maakten Rolf Stuiver en Johan Keuning hun entree binnen het elftal. De tweede helft was nog maar een paar minuten onderweg toen de 1-0 te noteren viel. Een dieptebal van Bindert Poelstra eindigde bij Herbert Golsteijn. Deze wist een schitterende aanname een zo mogelijk nog mooier gevolg te geven door de bal kiezelhard in het dak van het doel te schieten vanaf de rand van de zestien meter. Hiermee wist Herbert zijn doelpuntendroogte te doorbreken en zijn team op sleeptouw te nemen zoals het een ware aanvoerder betaamd. Alhoewel deze openingstreffer natuurlijk een mooie opsteker was voor de groenhemden deed dit het spelbeeld niet kantelen. Sterker nog, Drachtster Boys was steeds meer op de helft van Waskemeer te vinden in de jacht op de gelijkmaker. Hierbij werd het een aantal keer geholpen voor Oene Bouma die enkele ongelukkige momenten kende waarbij hij uit enkele klutssituaties als verliezer uit de strijd kwam en als ‘dood spelobject’ de bal panklaar meegaf aan de tegenstander. Gelukkig voor hem resulteerde dit niet in grote kansen en kende Cees Prins een rustige middag waarbij hij niet echt getest werd. De groenhemden wisten vervolgens de rug te rechten en kenden enkele flitsende uitbraken. De laatste pass was echter ondermaats waarbij met name Wolter Jan Boonstra het slachtoffer was omdat hij een aantal keer de bal voor het intikken had ware het niet dat Herbert Golsteijn ofwel zijn vizier niet op scherp had ofwel zijn topschutterstitel niet in gevaar wilde brengen door andere spelers op het scoreformulier te laten noteren. Uiteindelijk was het diezelfde Herbert Golsteijn die de wedstrijd in het slot gooide. Een fraaie voorzet van Johan Keuning werd door de captain in twee instanties tegen de touwen gewerkt. Hierna kabbelde de wedstrijd naar het einde waarbij keeper Cees Prins het zich kon veroorloven om tweemaal dusdanig lang te wachten met een uittrap dat hij de bal tegen een inkomende tegenstander wist te schieten. Aangezien beide situaties zonder gevolgen bleven en alleen een speler van Drachtster Boys hoofdpijn bezorgde eindigde de wedstrijd in een 2-0 overwinning in een wedstrijd waar niet al te lang over na gesproken zal worden. Na de zeperd van woensdag was een driepunter echter het enige wat telde en dat is precies wat Waskemeer 5 heeft gedaan. Hiermee kan de blik gericht worden op volgende week. Dan komt koploper De Sweach op bezoek op sportpark ’t Ald Leger. De heenwedstrijd eindigde in een 2-2 gelijkspel waarbij de groenhemden tot in blessuretijd op een 1-2 voorsprong stonden. Met een overwinning volgende week kan goede zaken gedaan worden. Met een overwinning wordt het verschil namelijk verkleind tot 9 punten met de kanttekening dat Waskemeer 3 wedstrijden minder gespeeld heeft. Een snelle wiskundige rekensom leert dan ook dat de virtuele koppositie in dat geval weer binnen handbereik is. Er is dus dus alles om voor te spelen zaterdag!

Uitslagen
27/05 Waskemeer 5 Graaf Willem II VAC 5 3 - 4